Şoferii preferă maşinile ieftine şi eficiente

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Şoferii preferă maşinile ieftine şi eficiente

Monden 10 Ianuarie 2011 / 00:00 344 accesări

Reducerea noxelor. Criza economică şi subvenţiile primite de la stat i-au încurajat pe consumatorii europeni să aleagă, anul trecut, maşini mai ieftine şi cu un consum mai eficient, arată un raport intitulat „Cât de curate sunt maşinile Europei”. Reducerile de emisii de dioxid de carbon nu au fost doar o cauză a crizei şi a subvenţiilor. Raportul arată că peste jumătate din reducerile din 2010 au fost obţinute datorită progresului tehnologic.

Datorită optimizării tehnologiilor, Toyota a fost producătorul cu cele mai mari reduceri de emisii de dioxid de carbon, de circa 10%. Noile tehnologii i-au ajutat şi pe producătorii de automobile Daimler, Mazda şi Ford să îşi diminueze emisiile, în timp ce rivalii de la Hyundai, Suzuki şi Fiat au reuşit acelaşi lucru prin creşterea vânzărilor la automobile mai mici şi subvenţii. Încă din 2009, producătorii auto au reuşit să îşi reducă emisiile generate de autoturisme cu o medie record de 5,1%. Toyota este singurul producător care aproape şi-a atins tinta de reducere a emisiilor pentru 2015, cu şase ani mai devreme decât termenul-limită. La polul opus se află Volkswagen, care s-a clasat pe locul 12 din 14 în ceea ce priveşte emisiile medii ale maşinilor sale. Cel mai mare producător auto european se afla pe locul zece din 14 şi la capitolul progres anual. Cu toate acestea, compania are o serie de modele foarte competitive în ceea ce priveşte eficienţa energetică şi emisiile de dioxid de carbon.

Lobby agresiv. Industria automobilelor, sprijinită de guvernele Germaniei, Italiei şi Franţei, a reuşit să obţină modificarea unei legi europene ce stabileşte standarde ale emisiilor de CO2 pentru furgonetele noi, astfel încât să fie acceptate furgonetele cu emisii mai ridicate. Înţelegerea a fost agreată în spatele uşilor închise într-o întâlnire a reprezentanţilor Comisiei Europene, Parlamentului şi statelor membre. Acordul va duce la creşterea preţurilor combustibililor pentru milioane de mici firme europene şi urmează o cale împotriva trendului de progres rapid în domeniul reducerii emisiilor în transporturi din ultimii ani. Acordul trilateral dintre reprezentanţii celor trei instituţii europene prevede ca o nouă furgonetă de mărime medie vândută în UE să emită maximum 175 de grame CO2 pe kilometru în 2017 şi 147 de grame CO2 pe kilometru în 2020. Propunerea iniţiala a Comisiei de 135 de grame CO2 pe kilometru în 2020 a fost respinsă în urma presiunii statelor producătoare de maşini, în frunte cu Germania.

Combustibilul este unul dintre costurile majore resimţite de micile întreprinderi ce depind de furgonete în operaţiunile lor. Spre deosebire de industria automobilelor, care a primit miliarde de euro din banii contribuabililor în timpul crizei financiare, micile întreprinderi au primit sume foarte mici. Industria vehiculelor pretinde că va fi extrem de scump să producă furgonete mai eficiente în privinţa consumului de combustibil. Însă, cercetări recente au arătat că doar prin simpla revenire la nivelul puterii motorului din anul 1997, costurile combustibilului şi emisiilor de CO2 ar putea fi tăiate cu 16%, costul vehiculelor la cumpărare cu 10%, iar costul total al proprietăţii unei furgonete cu până la 12%. Schimbările cerute ar putea fi introduse rapid în modelele deja existente.



12