Românii nu sunt prea dispuşi să accepte compromisuri privind viteza, mărimea şi autonomia maşinii pentru reducerea emisiilor, cu toate că o treime dintre aceştia merg pe jos sau folosesc bicicleta zilnic, se arată în Eurobarometrul prezentat ieri de Comisia Europeană. Cea mai mare parte a cetăţenilor europeni (53%) au ca principală modalitate de transport maşina, urmat de transportul public - 22%. \"Mersul pe jos\" a fost menţionat de 13% dintre cetăţenii europeni, iar 7% au ales bicicleta ca fiind principala modalitate de transport. O treime dintre cetăţenii români (34%) susţin că merg pe jos sau cu bicicleta pentru a ajunge zilnic în diferite locuri, plasând România pe locul secund, după Olanda, în clasamentul Eurobarometru. De asemenea, 31% dintre români folosesc maşina sau motocicleta ca mijloc principal de transport, la fel ca şi cei din Letonia, Ungaria, Slovacia şi Bulgaria. Cu toate toate acestea, România ocupă ultimul loc la nivel UE în ceea ce priveşte compromisurile pe care sunt dispuşi să le accepte conducătorii auto privind viteza, mărimea şi autonomia maşinii pentru reducerea emisiilor. \"În România, 48% dintre români s-au declarat dispuşi să accepte compromisuri privind viteza de circulaţie pentru a reduce emisiile, în timp ce 36% sunt de acord cu înlocuirea taxelor existente, cum ar fi costurile pentru înmatriculare şi taxele de circulaţie, cu noi scheme care să ia în considerare utilizarea efectivă a autoturismelor, respectiv kilometrii parcurşi, cunoscută şi sub numele de “pay-as-you-drive”\", se arată în sondajul Eurobarometru. Jumătate dintre cetăţenii UE au afirmat că ar fi de acord cu înlocuirea actualelor scheme de taxare pentru autoturisme cu unele noi care să ţină cont de utilizarea efectivă a acestora. Numai 43% dintre români ar fi dispuşi să facă compromisuri legate de mărimea maşinii, faţă de 62% nivelul european, iar 19% dintre persoanele intervievate din România au spus că un astfel de compromis nu este posibil. România şi Cipru s-au situat la coada clasamentului în ceea ce priveşte compromisurile legate de autonomia maşinii, adică distanţa care poate fi parcursă fără nevoia de a realimenta sau de a reîncărca, respectiv 38%, media europeană fiind de 56%. De asemenea, 43% dintre români ar face compromisuri legate de preţ, sub nivelul european de, 53% (locul 25). Sondajul a fost realizat pe un eşantion de 25.570 de cetăţeni din toate cele 27 de state membre, la cererea Direcţiei Generale pentru Mobilitate şi Transport. În România, sondajul a fost realizat în intervalul 15-19 octombrie 2010, pe un eşantion de 1.000 de persoane.