Compania de ridesharing Uber avertizează că noua OUG care modifică legea transportului în regim de taxi deschide calea către abuzuri împotriva șoferilor parteneri. Culmea, ei nici măcar nu sunt vizați de lege, căci „ridesharing-ul“ nu este „taximetrie“. De altfel, ideea nu apare în niciun act normativ românesc. Uber cere suspendarea OUG, cel puțin până când România va avea un cadru legal clar și distinct pentru serviciile de gen.
PRESIUNI DIN TOATE PĂRȚILE Uber a solicitat premierului Sorin Grindeanu să retragă temporar OUG privind Legea nr. 38/2003, care reglementează transportul în regim de taxi, apreciind că actul deschide calea spre abuzuri asupra șoferilor parteneri. „Solicităm retragerea temporară a acestei OUG, până când vom avea un cadru de reglementare clar și distinct pentru serviciile de ridesharing. Între timp, avem toată disponibilitatea și toată deschiderea de a lucra și a prezenta modele pentru legiferarea serviciilor de ridesharing. Evident, după aceea, când vor fi clarificate toate lucrurile acestea, susținem, așa e normal, să amendăm acele activități de transport care ar putea fi riscante pentru consumator“, a spus purtătorul de cuvânt pentru Uber România și zona Balcani, Alexandra Corola. Ea a subliniat că proiectul de OUG ar putea deschide calea unor abuzuri asupra șoferilor parteneri Uber - „În acest moment nu avem, așa cum s-a angajat, totuși, Guvernul, o legislație de ridesharing, care să facă diferența între serviciile de transport ilegale, anonime, nefiscalizate și serviciile de ridesharing așa cum le oferă Uber. Altfel, există situații în care șoferii care folosesc Uber să fie amendați sau să le fie suspendate plăcuțele de înmatriculare. Efectul este descurajarea utilizatorului și limitarea opțiunilor pentru consumator“.
ÎN AFARA LEGII, LA PROPRIU Și totuși, proiectul propus de Ministerul Transporturilor nu ar trebui să afecteze Uber, pentru că legea nu definește (încă) serviciul de ridesharing. „Această Ordonanță de Urgență nu ar trebui să ne afecteze, pentru că legea, cu sau fără aceste amendamente, nu ne definește. Uber nu este un serviciu de taxi și nu este cuprinsă în legea care definește serviciile de taxi”, a punctat Corola. Uber are 300.000 de utilizatori în România care au folosit cel puțin o dată serviciul. În București sunt peste 250.000 de utilizatori. Serviciul mai este prezent în Brașov, Timișoara și Cluj. În prezent, în legea care reglementează transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere se constituie contravenţie şi se amendează cu 1.000 - 5.000 lei persoanele fizice sau juridice „pentru efectuarea, în mod repetat, de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul. Potrivit proiectului de Ordonanţă de Urgenţă, sintagma „în mod repetat” este scoasă din lege, pentru că organelor de control le era imposibil să demonstreze că un „pirat“ din transporturi făcuse de mai multe ori ilegalități.