Muzicienii au descoperit un nou filon de aur care le permite să îşi acopere pierderile de venituri cauzate de scăderea dramatică a vânzărilor de discuri, participând la marile festivaluri muzicale, precum celebrul Rock in Rio. Organizat timp de cinci seri, între 4 şi 14 iunie, la Arganda del Rey, în apropiere de Madrid, la ediţia din acest an a festivalului participă nume grele din industria muzicală, Metallica, Bon Jovi, Shakira, Rihanna şi Miley Cyrus. Organizatorii aşteaptă un total de 320.000 de spectatori, comparativ cu 290.000 prezenţi la ediţia precedentă, din 2008, în ciuda crizei economice care a lovit în plin economia Spaniei. Acest festival este o adevărată mană cerească pentru artişti, deoarece în perioada concertelor, veniturile sunt asigurate graţie mai ales activităţilor de merchandising.
Pe plan mondial, vânzările de discuri scad vertiginos, fiind concurate puternic de descărcările de muzică de pe Internet, care sunt adeseori ilegale. Potrivit revistei ”Billboard”, vânzările de bilete la concerte, pe plan mondial, totalizau 1,4 miliarde de euro în anul 2000. Această cifră s-a dublat în 2009, în timp ce vânzările de discuri au scăzut cu 65% în aceeaşi perioadă. În urmă cu 20 de ani, artiştii plecau în turnee pentru a vinde discuri. Astăzi se pleacă în turnee pentru a câştiga bani şi pentru a vinde, eventual, câteva discuri în plus. Importanţa crescândă a veniturilor generate de concerte a determinat-o chiar şi pe o artistă precum Madonna să renunţe la casa sa de discuri, Warner Music, pentru a semna un acord exclusiv cu Live Nation, cel mai mare promotor de concerte pe plan mondial. Pentru a atrage tot mai mulţi spectatori, marile festivaluri, precum Rock in Rio, înfiinţat în 1985, în Brazilia, şi-au multiplicat activităţile conexe propuse spectatorilor şi au început să semene tot mai mult cu nişte imense parcuri de distracţie. Biletul de intrare costă 69 de euro. Organizatorii festivalului vând şi bilete VIP, care permit, pentru 275 de euro, vizualizarea concertelor de pe o esplanadă special amenajată, cu aer condiţionat, dar şi accesul în culisele scenei.