Rezultatele proaste pe care elevii constănțeni în ani terminali le-au obținut la simulările examenelor naționale au tras un semnal de alarmă pentru mulți tineri și părinți care conștientizează abia în al 12-lea ceas că un important examen se apropie, iar elevii sunt nepregătiți. Psihologii școlari spun că în ultima perioadă s-au confruntat tot mai des cu situații în care elevii și părinții caută o soluție rapidă prin care tinerii să acopere în doar câteva luni cunoștințele pierdute în ultimii 4 ani. Am discutat cu psihologul școlar din cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Constanța, Marieta Căescu, despre motivația școlară în prag de examene. ”Motivația școlară devine o problemă doar în perioada examenelor, lucru care este greșit, pentru că, dacă vrem performanță, nu putem miza doar pe pregătirea din ultimul an. Din păcate, motivația spre a învăța este un factor foarte important pe care foarte puțini îl iau în seamă, și mă refer atât la părinți, cât și la școală”, a explicat psihologul.
ELEVUL TREBUIE SĂ ÎNVEȚE SĂ SE AUTOMOTIVEZE Specialistul a subliniat că elevul trebuie învățat din timp să se automotiveze, să își dorească să obțină progrese de la an la an, de la semestru la semestru. ”Dacă este obișnuit să învețe pe parcursul anului, poate depăși factorii perturbatori precum căldura de afară. Elevul trebuie să își propună obiective, să devină conștient de ce vrea să facă mai departe și să conștientizeze ce ar trebui să știe pentru a reuși să intre la liceul dorit, la facultatea la care visează și să se concentreze pe acele discipline care îi vor fi necesare”, a precizat psihologul Marieta Căescu. Fiecare tânăr ar trebui să facă o analiză pe fiecare disciplină și să vadă ce poate face pentru a-și îmbunătăți performanțele, să se automotiveze. Pentru a-i stimula pe tineri spre automotivare, părinții și școala ar trebui să îi ghideze pas cu pas, să discute cu ei despre ce își doresc să facă în viitor, ce le-ar plăcea să facă, explică specialistul. Cu toate că este un domeniu delicat, părinții pot apela la ajutorul consilierului școlar, care oferă sugestii și activități care se pot face cu copiii, și pot face chiar ședințe de consiliere individuală. Totuși, specialistul spune că, din păcate, părinții conștientizează târziu că elevii nu au dobândit la timp toate cunoștințele necesare promovării unui examen și caută o soluție salvatoare, fiind dispuși să apeleze la psihologi, meditații și chiar să pună presiune mai mare pe elevi, amenințându-i că nu vor promova.
CUM RECUPEREAZĂ CARENȚELE DIN INFORMAȚII Dacă o lecție obișnuită se învață citind informațiile de cel puțin 3 ori și rezolvând apoi tema, pentru a recupera informațiile lipsă, psihologul spune că ar trebui să apeleze la o altă metodă. ”Toată informația de învățat trebuie adunată, de pe manual sau alte resurse, și apoi trebuie calculat timpul rămas până la examen. Tânărul trebuie să împartă numărul de lecții de învățat la timpul rămas și să își stabilească un program de învățat, apoi să se țină de el”, a precizat psihologul școlar.