Este de neînțeles de ce celelalte protocoale continuă să rămână secrete. Și poate sunt și aplicate. Mai discret. Un singur protocol, cel dintre Serviciul Român de Informații și Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, a fost desecretizat. De către SRI. Cu puțin înainte ca o decizie a Curții Constituționale, care stabilea neconstituționalitatea respectivului protocol, să fi devenit publică. Dar chiar și așa, cu un singur protocol desecretizat, care nu se știe sigur dacă mai este sau nu aplicat, domnul Tudorel Toader are la îndemână atât un pretext, cât și un excepțional instrument, prin care poate declanșa o operațiune de apărare a intereselor statului român.
Ca reprezentant al Guvernului, ca cea mai înaltă persoană din Executiv responsabilă pentru mersul Justiției și fiind deținătorul acestui portofoliu, domnul Tudorel Toader poate solicita Justiției, pe calea unui proces intentat în numele statului român, să stabilească dacă respectivul protocol este sau nu legal.
Și ce va face instanța de judecată sesizată, indiferent care ar fi aceasta? Având în vedere poziția Curții Constițuționale, detaliată și printr-o motivare, instanța nu va putea face altceva decât să declare ilegal protocolul.
Care vor fi efectele unei asemenea decizii judecătorești? Primul efect vizează efectele respectivului protocol. Dacă protocolul este declarat chiar de către Justiție ca fiind ilegal, atunci toate actele săvârșite în baza acestuia sunt lovite de nulitate. Ceea ce deschide calea reparării, tot prin Justiție, a unui mare număr de nedreptăți. Iar, în final, Justiția își va redobândi credibilitatea pierdută.
Există însă și o a doua consecință. În sensul că, dacă principalul protocol este declarat ilegal, este limpede că și celelalte 70 sau mai multe protocoale, în epicentrul cărora s-a aflat tot Serviciul Român de Informații, condus de tandemul Maior-Coldea, devin ilegale, iar efectele lor vor fi și ele lovite de nulitate. Ceea ce înseamnă că instituțiile statului, în special cele de forță, care au fost legate în lanțuri, se vor putea elibera și vor putea opera în mod constituțional.
Tudorel Toader ar declanșa astfel un proces, printr-o simplă acțiune în Justiție, la capătul căruia statul român va fi însănătoșit.