Traseul parcurs de şoseaua de centură a Constanţei a fost trasat provizoriu, varianta finală urmînd să fie stabilită în viitorul apropiat. Conducerea Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Constanţa se întîlneşte, aproape zilnic, cu toţi factorii implicaţi şi care pot grăbi lucrurile, fie că este vorba despre autorităţile locale, furnizorii de materiale de construcţie sau instituţiile deconcentrate. „Toţi factorii responsabili doresc construirea acestei şosele de centură”, a declarat directorul DRDP Constanţa, Jean-Paul Tucan. În cadrul unei conferinţe de presă, Tucan a explicat că şoseaua de centură va pleca din zona localităţii Ovidiu şi va trece pe lîngă localităţile Poiana, Constanţa, Valu lui Traian, Cumpăna, Lazu şi Agigea. „Pe toată lungimea şoselei vor fi multe pasaje şi poduri de centură”, a spus directorul DRDP. Potrivit acestuia, în dreptul localităţii Valu lui Traian, va fi un mare nod rutier, deoarece şoseaua de centură va „înţepa” Drumul Naţional 3. Specialiştii spun că şoseaua va ajunge pînă spre Poarta de acces nr. 9, ceea ce înseamnă că tot traficul greu din Portul Constanţa nu va mai ajunge în municipiu. „Cea mai mare intersecţie, cu cel mai mult teren afectat, va fi în localitatea Cumpăna, dar primarul de aici ne-a asigurat că ne va da tot concursul”, a precizat Tucan. Şoseaua de centură a Constanţei va avea regim de autostradă, cu cîte două benzi pe sens şi o bandă de refugiu. Conform proiectului, lungimea sa totală va fi de 22 km, iar costul total al lucrărilor de execuţie este de 120 milioane de euro, finanţare asigurată de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. Directorul DRDP a precizat că dacă lucrurile merg bine, lucrările pot începe în octombrie, anul acesta, ceea ce presupune finalizarea şoselei de centură în 2009. „În acest moment, sîntem la stadiul în care trebuie să obţinem toate avizele necesare”, a declarat Tucan.
Mii de tiruri „scoase” din oraş
Şoseaua de centură implică şi o scădere importantă a noxelor din aerul atmosferic. Specialiştii spun că se va simţi o mare diferenţă din punctul de vedere al calităţii aerului, pentru că niciun camion care iese din port nu va mai trece prin oraş. Mai mult, dacă în prezent, drumul dintre Ovidiu şi Agigea este străbătut într-o oră şi jumătate, după ce şoseaua de centură se va deschide circulaţiei, distanţa va fi parcursă în numai 20 de minute. Mai mult, potrivit unor studii recente, traficul în zonă ajunge, în perioadele de vîrf, pînă la 40.000 de autovehicule zilnic, pe un singur sens. Statisticile arată că numai din port ies, zilnic, 3.000 de TIR-uri cu containere. În plus, toate străzile din jurul şoselei de centură vor avea o dinamică extraordinară în următorii doi, trei ani. Directorul DRDP a precizat că este posibil ca autovehiculele care vor circula pe centura oraşului să plătească o taxă de drum, dar acest lucru nu s-a stabilit încă.