„Discutăm despre turism, ne plîngem ca nişte babe, dar avem drept conducători numai tîmpiţi. Nu se doreşte să facem turism pe litoral!” Aşa a început ieri primarul Constanţei, Radu Mazăre, conferinţa de presă în care a anunţat că Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile (MMDD) a refuzat şi în mandatul lui Atilla Korodi să-şi dea avizul pentru construirea şoselei de coastă din Constanţa. Amintim că, în octombrie 2005, secretarul de stat Elena Lucia Varga, plantată la Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor (MMGA) de ministrul de atunci, democrata Sulfina Barbu, a dat aviz negativ pentru şoseaua de coastă, deşi proiectul Primăriei Constanţa avea şi are la dosar toate celelalte avize şi documente necesare pentru a fi demarat. Între timp, portofoliul Sulfinei a fost preluat de Atilla Korodi, iar o serie de documente oficiale, naţionale şi internaţionale, recomandă autorităţilor din Constanţa să amenajeze şoseaua de coastă pentru a dezvolta turismul. Unul dintre aceste documente este Planul Local de Dezvoltare „Agenda 21”, finanţat de ONU, în care este cuprins şi proiectul şoselei de coastă. Un alt document este Master Planul pentru dezvoltarea staţiunii Mamaia în perioada 2007 - 2026, realizat de World Tourism Organisation (WTO), finanţat de Guvernul Tăriceanu. „Specialiştii de la WTO - Organizaţia Mondială a Turismului - ne recomandă să construim Riviera Tomis pentru a le oferi turiştilor noi oportunităţi de relaxare, iar concluziile Master Planului chiar ceartă autorităţile locale că încă nu au construit şoseaua de coastă”, a declarat Radu Mazăre. El a făcut o comparaţie cu statele în care turismul este foarte dezvoltat şi a amintit Turcia, înconjurată în totalitate de şosele de coastă. „În Turcia, s-a putut. Unde a fost posibil s-au construit autostrăzi, iar în zonele în care terenul nu permitea amenajarea unor autostrăzi, s-au construit şosele de coastă pe două benzi. Pe toată coasta Turciei duduie muzica pînă la 7 dimineaţa, e o distracţie continuă şi au fost înregistraţi, numai anul trecut, peste două milioane de turişti ruşi, ca să nu mai vorbim de cei de alte naţionalităţi. La noi s-a făcut staţiunea Mamaia un fel de Sovata şi toate investiţiile au fost blocate. Avem numai tîmpiţi! Ne chinuim să dezvoltăm turismul şi nu ni se dă voie să facem ceea ce se face în toată lumea civilizată”, a mai afirmat primarul.
Avizul ministresei Sulfina, copiat şi retrimis la Constanţa de Atilla Korodi
În condiţiile în care forurile internaţionale şi studiul comandat de Guvernul României recomandă construirea acestei şosele de coastă la Constanţa, Primăria a remis MMDD o nouă adresă prin care a solicitat noului ministru, membru al cabinetului Tăriceanu II, să reanalizeze avizul pentru obiectivul turistic. Preşedintele Uniunii Consiliilor Judeţene din România, Liviu Dragnea, şi primarul Mazăre au discutat personal cu ministrul Korodi şi au obţinut promisiunea că MMDD va reanaliza proiectul în vederea acordării unui aviz. Răspunsul ministrului a fost înregistrat, ieri, la Primăria Constanţa: „Nu se poate construi şosea de coastă la Constanţa, pentru că şoseaua este prea aproape de coastă”. „Probabil vor să facem drumul pe mare sau prin Ovidiu şi să le dăm turiştilor binocluri ca să poată vedea şi ei marea de la distanţă. Să nu se mai plîngă nimeni că nu merge turismul. Tîmpiţii de la Mediu nu vor să avem turism. Aşteptăm să se schimbe legislaţia în domeniu, dacă o va schimba cineva vreodată”, a spus Mazăre. Documentul remis Primăriei arată că, de fapt, Ministerul nu a reanalizat proiectul. Modul în care acest act a fost redactat indică faptul că a fost preluat răspunsul dat municipalităţii în mandatul Sulfinei Barbu şi retrimis cu maximă lejeritate la Constanţa, probabil tot de către Lucia Varga, secretar de stat montat de democraţi şi moştenit de noul ministru. Funcţionarii de la Mediu au folosit noul antet al MMDD, dar adresa începe cu formularea „Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor a analizat...”, MMGA fiind numele fostului minister, condus de Sulfina Barbu. Dacă tot au fost prea plictisiţi să reanalizeze proiectul, funcţionarii de la Mediu nici măcar nu au avut bunul simţ să modifice titulatura ministerului în document. Şi apropo de Lucia Varga, este acelaşi personaj care şi-a pus patalamaua pe distrugerea sistematică a turismului estival, în anii 2005 şi 2006, dar şi persoana care insistă să declare Marea Neagră şi lacul Siutghiol situri Natura 2000, pentru a bloca şi alte investiţii iniţiate de municipalitate pentru dezvoltarea turismului. De altfel, Primăria aşteaptă avize de la Mediu pentru teleschi şi orăşelul lacustru. „Avem oferte de finanţare care se ridică la 35 de milioane de euro pentru orăşelul lacustru. Una din firmele ofertante este din Spania”, a declarat Mazăre.