ROMÂNII, LA CONCURENŢĂ CU AMERICANII. Chiar dacă a fost o zi lucrătoare, mii de constănţeni şi turişti s-au adunat la unul dintre cele mai spectaculoase evenimente aviatice din lume: “Constanţa Air Show 2011- Thunder over the Black Sea”. Peste 5.000 de oameni au luat cu asalt Aeroportul Internaţional „Mihail Kogălniceanu” (AIMK) Constanţa încă de la primele ore ale dimineţii, pentru a asista la spectacolul aerian oferit de echipa de acrobaţii aeriene a Forţelor Aeriene ale SUA, “Thunderbirds” (Păsările Tunetului). Până la magia americanilor, publicul s-a „încălzit” cu un show oferit de paraşutiştii şi piloţii români. În avanpremiera spectacolului, constănţenii şi turiştii au asistat la o paradă a maşinilor de epocă, care au defilat în acordurile fanfarei militare. Primii care au intrat în scena aviatică au fost doi paraşutişti, care au manevrat două motoparapante.
MAI ÎN GLUMĂ, MAI ÎN SERIOS, PREZENTATORUL SPECTACOLULUI A SPUS CĂ ACESTE MOTOPARAPANTE, CARE SUNT CONSIDERATE CEL MAI IEFTIN MIJLOC DE DEPLASARE AERIAN, AR PUTEA FI FOLOSITE, DACĂ AR AVEA AUTONOMIE MAI MARE, CHIAR PENTRU DEPLASAREA ÎNTRE BUCUREŞTI ŞI CONSTANŢA, ASTA PENTRU A COMPENSA LIPSA UNEI AUTOSTRĂZI.
Show-ul aviatic a continuat cu evoluţia a două planoare care, prin graţia şi simplitatea lor, au încântat asistenţa. Dacă americanii i-au avut pe cei de la “Thunderbirds”, românii au venit să întregească spectacolul, Forţele Aeriene Române demonstrând că şi avionul MiG 21 LanceR poate efectua acrobaţii aeriene. Publicul a putut vedea cum un avion MiG 21 LanceR a brăzdat cerul AIMK, făcând looping-uri şi viraje strânse. Ultima evoluţie dinaintea “Thunderbirds” le-a aparţinut paraşutiştilor români de la Agenţia de Paraşutism.
PREGĂTIREA AVIOANELOR, UN SPECTACOL ÎN SINE La fel ca la antrenamente, pregătirea avioanelor F16 a constituit un veritabil show în sine. Pregătirea pentru zbor a fost făcută până în cele mai mici detalii. O echipă de militari “Thunderbirds” a verificat fiecare aparat de zbor, după care militarii s-au aliniat în dreptul fiecărui avion şi au aşteptat, cu mâinile la spate, ca fiecare pilot să urce la bord. Apoi, cu motoarele pornite, mecanicii au făcut ultimele verificări, după care aparatele s-au aliniat la start. Demonstraţia propriu-zisă a durat aproape o oră şi a constat în zboruri în formaţie şi recitaluri solo. La spectacol au participat şase avioane F16, patru în formaţie şi două solo.
CÂŞTIGĂTOR: TURISMUL! Spectacolul de la AIMK, oferit gratuit de Asociaţia Litoral, autorităţi locale şi Consiliul Judeţean Constanţa, a fost urmărit şi de o serie de personalităţi, printre care s-au numărat ambasadorul SUA la Bucureşti, Mark Gitenstein, parlamentari români şi autorităţi locale. Gitenstein a apreciat colaborarea cu autorităţile române. „Unul dintre avantajele pe care le are România este că în spaţiul aerian românesc este foarte uşor să te antrenezi cu avioane de vânătoare”, a spus el. La rândul său, senatorul PSD de Constanţa Nicolae Moga a declarat că se bucură că acest show a fost organizat la Constanţa. „Este un lucru inedit şi important pe care-l vezi foarte rar. Am însă şi o strângere de inimă: ambasadorul american este prezent, iar din Guvernul nostru nu este prezent nimeni, deşi au fost făcute invitaţii. Probabil, însă, că cei din Guvern au treburi mult mai importante, cum ar fi împărţirea ţării în opt sau zece, care se face ca şi când şi-ar împărţi moşia. Lipsa guvernanţilor m-a deranjat în condiţiile în care acţiuni de acest gen trebuie susţinute, pentru că aşa se creează relaţiile între state şi oameni”, a spus Nicolae Moga. Deputatul PNL de Constanţa Gheorghe Dragomir a spus că este bine că se desfăşoară astfel de evenimente, pentru că sunt rare şi ajută la dezvoltarea turismului. De asemenea, cei de la Asociaţia Litoral au anunţat că evenimentul de ieri a deschis, oficial, sezonul 2011.
ZI DE WEEKEND. Pentru cei cinci mii de constănţeni şi nu numai, ziua de ieri a fost ca şi una de week-end. Adunaţi într-un spaţiu bine delimitat, oamenii s-au bucurat de spectacolul aviatic. Fie că au stat în picioare, pe scaune, chiar şi pe pături, spectatorii au savurat show-ul, cei mai fericiţi fiind copiii, care au ocazia să vadă la lucru cei mai buni piloţi din România şi SUA. Şi, pentru ca surpriza să fie deplină, forţele armate române şi americane le-au oferit posibilitatea spectatorilor de a vedea îndeaproape diverse echipamente de luptă, dar şi unele dintre cele mai mari avioane militare din lume, cu care americanii şi românii transportă echipamentele de luptă. Şi de acestă dată, prioritate au avut copiii, care au făcut poze cu soldaţii.
CINE SUNT „THUNDERBIRDS”? ? Primele show-uri aviatice ale „Thunderbirds” au fost înregistrate în 1953, iar numele a fost „împrumutat” din cultura indienilor din Arizona. Pentru unii dintre indieni, „thunderbird” a fost o acvilă cu aripi uriaşe, iar pentru alţii un şoim uriaş. Turneul demonstraţiilor „Thunderbirds” din acest an include spectacole în Turcia, Romania şi Italia (11 - 12 iunie). Un pilot face aprox. 40 de manevre în timpul demonstraţiei. Spectacolele au loc din martie până în noiembrie, iar în lunile de iarnă se fac instruiri cu piloţii noi.