Spionajul informatic, arma momentului

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Hackerii chinezi au sustras importante date tehnice

Spionajul informatic, arma momentului

Monden 17 Martie 2012 / 00:00 434 accesări

UN SECRET NU PREA BINE PĂSTRAT Publicaţia britanică ”Sunday Times” a confirmat că hackerii chinezi au accesat un calculator al companiei British Aerospace (BAE), întreprindere din sectorul de apărare şi au furat date tehnice ale avionului de vânătoare american F-35, aflat încă în curs de dezvoltare. Informaţia a fost păstrată secretă un timp, dar a fost divulgată de un responsabil al BAE. Este povestea unui drum lung al hackerilor chinezi spre secretele cele mai bine păzite ale tehnologiei aeronautice occidentale. O lovitură a spionilor chinezi, care au reuşit să pună mâna pe datele avionului invizibil F-35, avionul de vânătoare dezvoltat de firma americană Lockheed Martin în colaborare cu alţi parteneri şi care se află în centrul unor polemici privind costurile. Operaţiunea contra BAE a durat 18 luni sau chiar mai mult, a fost executată de armata invizibilă al serviciilor secrete chineze, care a sustras informaţii-cheie. A fost păstrată secretă dar un responsabil al BAE a divulgat-o la Londra, la un dineu rezervat specialiştilor în securitate cibernetică.

Atacul cibernetic asupra BAE a fost o repetiţie a altei operaţiuni comise cu patru ani înainte, în SUA, asupra Pentagonului. O altă versiune susţine că adevăraţi agenţi 007 chinezi au interceptat convorbirile în timpul unei reuniuni interne la BAE dedicată tehnologiei de bord şi comuni¬caţiilor pentru avionul invizibil. Când s-a descoperit, proiectanţii au trecut din nou la lucru, pentru a redesena aparatul. De unde şi cheltuielile apărute în plus. BAE a păstrat secret atacul chinezilor, pentru a nu descuraja clienţii ce doresc să semneze contracte pentru cumpărarea avionului ce va apărea în 2016, Joint Strike Fighter F-35 fiind considerat un proiect multi¬func¬ţional care va conferi su¬pre¬maţie aeriană Occidentului pentru anii ce vin. Oricum, deja există temeri că au fost compromise unele din capacităţile avionului de luptă şi că armata chineză ar putea dispune de sisteme de detecţie, contramăsuri de apărare şi alte gadget-uri sofisticate din familia F-35.

ÎN PRIMA LINIE Compania românească specializată în soluţii antivirus Bitdefender a reuşit să anticipeze şi să blocheze un atac informatic lansat de un grup de hackeri din China asupra computerelor unor oficiali din cadrul armatei americane. Practic, hackerii au încercat să obţină informaţii despre situaţia militară din Iran, prin intermediul unor e-mail-uri de tip spam care, odată accesate de către destinatari, permiteau accesul pe computerele acestora. Experţii Bitdefender au reuşit să blocheze atacul deoarece acesta a fost similar altor încercări de a compromite sistemul de securitate al armatei SUA, fiind astfel anticipat din timp de specialişti. Pentru a bloca campaniile spear-fishing, experţii au introdus semnături în produsul de antivirus şi în soluţiile proprii anti-spam pentru a bloca respectivele mesaje înainte de a ajunge la ţintă. Pentru a se asigura că persoanele care folosesc alte soluţii de securitate nu cad victime acestor atacuri, compania a cooperat cu alţi producători de antiviruşi pentru a implementa filtrele respective.

Compania românească a fost fondată în 2001 de soţii Măriuca şi Florin Talpeş şi are în prezent peste 400 de milioane de clienţi la nivel global, precum şi sedii în România, SUA, Spania, Germania şi Marea Britanie. În 2010, Bitdefender a avut o cifră de afaceri de peste 29 de milioane de euro, în creştere cu 17% faţă de anul precedent, însă reprezentanţii companiei susţin că veniturile sale ar fi mult mai mari în condiţiile în care doar 5% din cifra de afaceri ar fi generată pe piaţa din România. În 2010, producătorul de software a avut circa 380 de angajaţi la nivel naţional şi un profit de peste 240.000 de euro, potrivit celor mai recente date ale Ministerului Finanţelor Publice. Anul trecut, Bitdefender a investit peste un milion de euro în procesul de rebranding. Noul logo, o imagine stilizată a lupului dacic şi noul slogan ”Awake”, în traducere treaz, au fost lansate la Bucureşti, la jumătatea lunii septembrie. Compania ar urma să fie listată în 2012. Cert este însă că în 2012, compania şi-a propus să-şi mărească numărul de utilizatori cu 100 de milioane şi să continue dezvoltarea de soluţii de securitate informatică pentru reţelele de socializare Twitter şi Facebook, pe care le consideră motoare de creştere a afacerilor în acest an.



12