Spitalele îşi mai pot face propriile achiziţii doar pentru şase luni, ulterior acestea urmând să fie realizate centralizat, pentru mai mulţi ani, de către Ministerul Sănătăţii (MS), a anunţat, ieri, ministrul de resort, dr. Raed Arafat. „Ordinul privind achiziţiile centralizate este la avizat. Lucrăm inclusiv pe codul etic. Va ieşi ordinul pentru materialele pe care le vom achiziţiona în următorii ani. Pentru început, el vizează achiziţiile foarte scumpe, dar şi cele ieftine, dar care se iau în cantităţi foarte mari”, a mai spus demnitarul. Oficialul a precizat că materialele ieftine la care face referire sunt cele de tipul mănuşilor sau al sondelor nazale ale căror preţuri de achiziţie pot fi şi de 60 de ori mai mari la anumite unităţi. „Există diferenţe mari de preţ chiar la materiale ieftine. De exemplu, la mănuşi sau la sonde nazo-gastrice. Sunt diferenţe majore de preţ, de la 1 la 60 de ori de la 1 la 4 ori, de la 1 la 10 ori. Dacă acestea vor fi aduse în achiziţie centralizată, atunci vom avea reduceri substanţiale de costuri, dar şi un control pe consum”, a explicat dr. Raed Arafat. Ministrul a subliniat că, după intrarea în vigoare a ordinului privind achiziţiile, acestea nu vor mai fi făcute de către spitale. „Spitalele nu vor mai face achiziţii decât pentru şase luni. Apoi, va intra în vigoare ordinul. În curând, vom face publice normele de aplicare a ordinului, astfel încât toată lumea să vadă despre ce achiziţii vorbim. Cred că, prin acest ordin, nu vom mai avea întreruperi în aprovizionare”, a mai spus dr. Arafat. Reamintim că proiectul de ordin dat publicităţii a fost schiţat în noiembrie, iar documentul vizează, astfel, desemnarea MS ca unitate de achiziţii centralizată. Unitatea încheie acorduri-cadru în numele şi pentru unităţile sanitare publice cu paturi din reţeaua ministerului şi cea a autorităţilor administraţiei publice locale. În prezent, fiecare spital/unitate sanitară cu paturi desfăşoară, în mod individual, procedurile de achiziţii publice pentru achiziţia de medicamente, materiale sanitare, echipamente medicale şi de protecţie, servicii, combustibili şi lubrifianţi pentru parcul auto. Manageri ai spitalelor constănţene au reclamat de nenumărate ori problemele ivite la aceste proceduri de achiziţii, ei făcând referire fie la preţuri, fie la calitatea produselor. Unele consumabile erau de o calitate jalnică, astfel că, de exemplu, aşa cum chiar medicii au spus, au fost nevoiţi să folosească câte două mănuşi la o intervenţie. De asemenea, ei s-au plâns şi de calitatea pansamentelor.