Mda... este vineri după-amiază şi, în acest moment al zilei, creierii demnitarilor intră în pauză după o perioadă intensă de fierbere. În această perioadă intensă de fierbere, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a trântit-o! România a propus autorităților de la Bruxelles înființarea unei Agenții Europene Rutiere, care să fie găzduită de țara noastră, a declarat el, vineri, în cadrul unei conferințe de profil, organizată de Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). Serios? În România ne deplasăm pe 100 şi ceva de km de autostradă, restul drumurilor sunt praf, chiar şi cele care trec prin Câmpia Bărăganului au curbe periculoase şi sunt vălurite, CNADNR-ul este jumătate după gratii şi cealaltă jumătate cumpără parazăpezi pe care nu le-a văzut nimeni niciodată, la noi, la staţiile de taxare de pe poduri se fură că-n codru.
În gropile din asfaltul care ar trebui să îmbrace străzile noastre, cresc nestingheriţi copaci şi flori, românii încercând astfel să sensibilizeze autorităţile pentru a face ceva. La noi, atunci când se repară sau se asfaltează un drum, tot oraşul are de suferit, zi de vară până-n seară şi după, timp de mai multe luni.
Şi exemplele ar putea continua. Întrebarea care ne traversează curiozitatea ca o bandă dublă continuă este următoarea: domnul ăsta ministru de acu’ - n-are sens să ne încărcăm memoria cu numele său, că oricum dispare în mai puţin de o lună - trăieşte în România? Sau a trăit vreodată? Sau nu mai vede gropile din asfaltul românesc din cauza aerelor de Bruxelles?
Probabil că nu. Oricum, această nouă structură s-ar ocupa de problemele europene de transport, nu de ale noastre, aşa că... ne-am liniştit. La noi nu se va rezolva nimic, dar transfrontalier poate. Însă ce s-ar rezolva la noi ar fi angajarea a încă câtorva nepoţele şi nepoate care să poată lua nişte bani munciţi... de alţii şi care să aibă nişte posturi călduţe. Ce, n-aţi văzut blondă, la 20 de ani, specialistă în transporturi?
ŢINTIM SUS, DAR... DĂM ÎN GROPI
Ministrul a mai spus că a cerut tuturor reprezentanților României care participă la întâlniri la nivel european să devină jucători activi, pentru a susține punctul de vedere al României și pentru a promova interesul țării în comunitatea europeană. "Poziția României este că aceste lucruri trebuie reglementate printr-o Agenție Europeană Rutieră, care va putea să asigure echilibrul între țările care în acest moment au o orientare protecționistă față de piață și celelalte țări, printre care se află și România, care sunt țări emergente, care vin puternic din urmă și care creează probleme pe piața celorlalte. Nu este bine ca fiecare stat să aibă propriile măsuri, să începem un război. Trebuie să existe această Agenție Europeană Rutieră după modelul celor din sectorul feroviar și al aviației. Este timpul să existe o strategie și în sectorul rutier", a adăugat ministrul.
Costescu a arătat că România și-a exprimat disponibilitatea de a găzdui această Agenție Europeană Rutieră. "Ar fi pentru noi o premieră. Suntem unul dintre statele mari nou-intrate în UE care nu au o agenție europeană, iar acest lucru ar fi o mare realizare și pentru România prin faptul că toți acești specialiști din zona rutieră ar putea să vină să interacționeze și cu specialiștii noștri și împreună să dăm Europei o legislație și o implementare coerente, pentru că acestea lipsesc acum", a completat el.
Ministrul Transporturilor a mai spus că luna viitoare Guvernul va aproba și o lege privind siguranța rutieră, având în vedere faptul că România se află pe ultimul loc în UE la acest capitol. "Mi-am început prima zi de ministru citind un e-mail de la comisarul european care ne anunța că suntem pe ultimul loc în ceea ce privește strategia de siguranță rutieră. Aceasta se întâmpla în noiembrie. Nu era normal ca o țară de nivelul României să nu aibă acest lucru. Această lege a fost finalizată și în luna iunie va fi aprobată de Guvern și vom putea trece la pasul doi, concret, adică la măsuri de implementare a siguranței rutiere", a adăugat Costescu. Îi dorim mult succes domnului ministru care, din noiembrie, a citit o scrisoare şi nici în iunie, cu model european cu tot, n-a fost în stare să definească un proiect de o importanţă majoră, cum ar fi cel al siguranţei rutiere.
Ar fi fost interesant de aflat ce au avut de zis şi transportatorii, dar s-ar părea că drumarul-şef a monopolizat conversaţia. Dacă va fi cazul, vom reveni...