Sistemul de educație se confruntă cu mari probleme, iar abandonul școlar este una dintre cele mai importante. România ocupă locul 26 din 28 la abandon școlar timpuriu în UE. Potrivit statisticilor, aproape o cincime dintre elevii români rămân cu cel mult opt clase, peste 75% dintre copiii romi nu finalizează învățământul gimnazial, iar 43% dintre copiii cu dizabilităţi nu sunt înscrişi în nicio formă de învăţământ. „Şcolile nu au strategii eficiente de prevenire a abandonului şcolar, acţionând când deja este prea târziu”, se arată într-un raport privind persoanele supuse riscului de excluziune socială. Nici învăţământul superior nu stă foarte bine. În România, gradul de abandon în universitățile de stat a crescut considerabil, aproximativ 4 din 10 studenți abandonând studiile în primii ani de facultate. În acest moment, niciuna dintre bursele acordate de stat nu atinge pragul minim necesar acoperirii costurilor de trai pentru un student. Ceea ce pentru mulți înseamnă renunțarea.