Potrivit Legii abandonului din Noua Convenţie Maritimă de la Geneva, plata şi repatrierea navigatorilor abandonaţi ar putea deveni responsabilitatea ţării de origine a acestora. „Prevederea a fost, prima dată, inclusă într-o rezoluţie comună a Organizaţiei Internaţionale a Muncii (International Labour Organization - ILO) şi a Biroului Maritim Internaţional (BMI) emisă în 2003. În 2006, Noua Convenţie Maritimă de la Geneva a reunit toate prevederile legate de drepturile minime de muncă şi viaţă ale navigatori la bordul navelor, acestea urmînd să fie ratificate de toate statele membre, printre care ne numărăm şi noi, pînă în decembrie 2010”, a declarat liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), Adrian Mihălcioiu. Potrivit Legii abandonului, plata marinarilor şi repatrierea acestora revine, în primul rînd, armatorilor. În cazul în care aceştia nu pot plăti (fie sînt falimentari, fie nu mai sînt de găsit) soluţionarea crizei marinarilor devine grija ţării de pavilion a navei. Dar, cum sînt şi ţări care nu au mijloacele materiale necesare pentru a suporta repatrierea şi plata pe ultimele două luni ale echipajelor, următoarea care răspunde de aceştia este ţara de naţionalitate a navigatorilor. „În cazul în care nici ţara de naţionalitate nu are posibilitatea de a-şi repatria cetăţenii, autoritatea portuară din portul unde a fost abandonată nava şi marinarii începe executarea silită a navei şi plăteşte repatrierea echipajului. Se poate întîmpla însă ca valoarea navei să nu acopere cheltuielile făcute, caz în care diferenţa va fi plătită de ţara de naţionalitate a marinarilor”, a adăugat Mihălcioiu. În acest moment, legislaţia română în domeniu prevede ca fiecare firmă de crewing să fie asigurată pentru cazurile de abandon. Metoda este bună, însă, potrivit liderului SLN, asiguratorii au început să le ceară firmelor să plătească şi pentru situaţia în care navigatorii nu îşi primesc salariilor, ceea ce nu este prevăzut în lege: „Salariile pot fi recuperate în instanţă. Asiguratorii îşi depăşesc atribuţiile cerînd bani şi pentru aceste situaţii. Începînd cu anul 2010, după ce Legea abandonului va fi ratificată şi în România, situaţia se va clarifica”. Una dintre consecinţele acestei legi va fi dispariţia de pe piaţă a firmelor de crewing neserioase. Faptul că trebuie să plătească repatrierea va face autorităţile române să fie mult mai atente atunci cînd autorizează o firmă de crewing.