Ministrul Sănătăţii, dr. Ion Bazac, a prezentat, ieri, rezultatele raportului de audit cu privire la campania de vaccinare anti-HPV. Precizăm că programul a fost demarat la începutul lunii noiembrie şi s-a adresat elevelor din clasa a IV-a. Ministerul Sănătăţii (MS) a achiziţionat, cu 23 milioane de euro, 110.000 de vaccinuri împreună cu cele două rapeluri aferente. Potrivit demnitarului, principalele concluzii ale raportului de audit se referă la faptul că, din totalul de eleve de clasa a IV-a, au fost vaccinate cu prima doză numai 2.615, adică 2,57% din cohorta eligibilă. Şi la Constanţa, vaccinarea anti-HPV a fost un eşec total, fiind vaccinate sub 10% din cele peste 3.000 de fetiţe de clasa a IV-a. Dozele de vaccin neutilizate se află în custodia Direcţiilor de Sănătăte Publică Judeţene. “Principala problemă a nereuşitei campaniei a fost lipsa informării populaţiei, în special a părinţilor şi a medicilor. În plus, nu a existat o scrisoare de informare metodologică adresată medicilor care urmau să administreze vaccinul. A fost introdusă, pentru prima dată în sănătătea publică, noţiunea de “refuz informat”, care a cauzat neîncrederea familiilor elevelor ce trebuiau vaccinate”, se arată în raportul de audit. “Derularea ineficientă a acestei campanii poate avea efecte nedorite pe termen mediu şi lung, atît în planul gestionării eficiente a bugetului de stat, dar mai ales în plan medical, prin compromiterea ideii de vaccinare în general, cu efecte grave asupra sănătăţii populaţiei pe termen lung”, a declarat dr. Ion Bazac. Recomandările europene actuale cu privire la cancerul de col uterin prevăd programe de screening, cu efecte imediate asupra reducerii mortalităţii datorate acestei afecţiuni.
Cancerul de col uterin face în jur de 2.200 de victime anual
Deşi România are o rată a mortalităţii prin cancer de col uterin de şase ori mai mare decît media europeană, situîndu-se pe primul loc la acest indicator, 80% din populaţia feminină nu a beneficiat de screening pentru acest tip de cancer. „Problematica, în cazul cancerului de col uterin, este foarte complexă şi trebuie gestionată eficient pe termen mediu şi lung, în spiritul responsabilităţii sociale, medicale şi administrative”, spune dr. Bazac. În opinia demnitarului, “una dintre principalele probleme ale programului constă în faptul că nu şi-a propus să amelioreze în nici un fel situaţia actuală”. “Scăderea ratei de îmbolnăvire de acum în 15 ani este importantă, dar nu trebuie să uităm că, în prezent, în România, cancerul de col uterin face aproximativ 2.200 de victime anual. Astfel, există un potenţial de aproximativ 30.000 de femei pe care această campanie nu le ajută, practic, cu nimic”, a comentat Ministrul Sănătăţii. El este de părere că trebuie să se acţioneze responsabil pe termen lung, dar este absolut necesar ca eforturile să fie orientate şi către perioada imediat următoare. Programul de vaccinare trebuie să fie complementar programului de screening, care constă în depistarea precoce a leziunilor de col prin examen citologic (Babeş-Papanicolau). Vaccinarea anti-HPV are rezultate potenţiale de reducere a incidenţei cancerului de col uterin pe termen lung (peste 15-20 de ani) şi previne circa 70% din infecţiile HPV responsabile de cazurile de cancer de col uterin.
Rediscutarea contractului...
În urma concluziilor raportului, ministrul Sănătăţii a transmis în mod transparent o invitaţie companiilor furnizoare de vaccin HPV, în vederea rediscutării contractului, pentru a asigura astfel implementarea eficientă a acestui proiect. Dr. Bazac este convins că cele două mari companii vor înţelege demersul. “Vom obţine suportul necesar pentru derularea unui program eficient, în adevăratul sens al cuvîntului. Mizăm pe spiritul civic pe care l-au manifestat în nenumărate rînduri şi cred că există toate premisele pentru a putea acţiona responsabil în parteneriat”, a adăugat oficialul. Ministrul Sănătăţii a dispus constituirea unei comisii de specialişti pentru renegocierea contractului. În urma discuţiilor cu cele două companii, Ministerul Sănătăţii a pus un plan la bătaie. Astfel, trebuie lansat un program de screening la nivel naţional pentru depistarea precoce a cancerului de col uterin. De asemenea, trebuie demarată, împreună cu industria farmaceutică, o amplă campanie naţională de informare cu privire la vaccinarea anti-HPV. Trebuie să aibă loc o instruire temeinică a personalului cu atribuţii specifice în campania de vaccinare. Amînarea livrărilor la o dată stabilită de comun acord prin introducerea unei noi strategii şi responsabilizarea socială a producătorilor, reprezintă alte obiective de atins ale MS. Reluarea vaccinării se va face numai după evaluarea rezultatelor campaniei de informare. “Acest program a fost ca un cadou oferit pe întuneric de către un necunoscut. Cîţi l-ar lua? Acum trebuie să aprindem lumina şi să desfacem pachetul, ca oamenii să vadă ca e un lucru bun, oferit cu intenţii bune”, a conchis dr. Ion Bazac.