Proiectul hotărârii de guvern privind privatizarea CFR Marfă a fost aprobat de Guvern doar în primă lectură, iar decizia finală va fi luată la finalizarea procedurii de consultare publică şi după obţinerea avizului din partea Consiliului Economic şi Social (CES), a anunţat ministrul Transporturilor. El a precizat că procentul acţiunilor care vor fi vândute va fi stabilit în urma testului investitorului prudent, dar se va situa cu siguranţă peste 50% din totalul titlurilor deţinute de stat. \"Dorinţa şi propunerea noastră este să fie cât mai puţin peste 50%, pentru ca într-o viitoare etapă statul să poată deţine un număr important de acţiuni cu o valoare cât mai ridicată\", a spus Fenechiu. Ministrul a precizat totodată că vor fi stabilite şi criterii pentru preselecţia potenţialilor investitori, legate de \"experienţa relevantă\" în domeniu, gradul de bonitate şi capacitatea de a dezvolta compania. CFR Marfă înregistrează în prezent datorii totale de 1,8 miliarde lei, dintre care circa 600 milioane lei la buget şi 600 milioane lei către CFR Infrastructură, restul reprezentând penalităţi de întârziere şi restanţe către furnizori privaţi. În şedinţa de miercuri a Guvernului, premierul Victor Ponta i-a spus ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu, că este \"într-o perioadă cu probleme\" şi i-a cerut să aibă grijă în mod direct ca privatizarea CFR Marfă să fie derulată în interesul statului, apreciind că procedurile stabilite scutesc de \"circul\" înregistrat anul trecut la licitaţia Oltchim.
Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) a avizat, marţi, proiectul hotărârii de guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă, solicitând privatizarea cu un investitor strategic şi respectarea obligaţiilor pe care societatea le are faţă de MApN, NATO şi alte structuri de securitate. Conform strategiei, statul va ceda pachetul majoritar al CFR Marfă prin negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, etapă urmată de licitaţie cu ofertă în plic, unde garanţia de participare va fi echivalentul în lei a 10 milioane euro, reprezentând 17% din valoarea nominală a acţiunilor deţinute de stat. Pe de altă parte, taxa pentru fiecare investitor sau grup de investitori care depune documente de participare este echivalentul în lei a sumei de 20.000 euro. Singurul criteriu de adjudecare a licitaţiei va fi preţul oferit. În cazul în care Ministerul Transporturilor nu va putea încheia contractul de privatizare cu investitorul adjudecatar al procedurii de licitaţie, instituţia va putea decide reluarea procesului de privatizare prin aplicarea oricărei metode de transfer a dreptului de proprietate asupra acţiunilor, cu adaptarea corespunzătoare a strategiei, sau prin invitarea la negocieri în ordinea clasamentului de la licitaţie a următorilor investitori calificaţi.
Guvernul s-a angajat în ultimele negocieri cu FMI să publice anunţul de privatizare a CFR Marfă în luna martie a acestui an şi să semneze contractul de vânzare a unui pachet majoritar de acţiuni până la jumătatea lui mai, tranzacţia urmând să fie încheiată atunci când \"toate condiţiile vor fi îndeplinite\". \"Pentru CFR Marfă, pregătirile sunt avansate în vederea vânzării unui pachet majoritar de acţiuni către un investitor strategic. Vom organiza o licitaţie publică pentru selectarea căştigătorului şi intenţionăm să încheiem tranzacţia cât mai curând posibil, imediat ce toate condiţionalităţile din acordul de vânzare-cumpărare vor fi îndeplinite\", în scrisoarea de intenţie convenită de Guvern cu FMI obţinută de MEDIAFAX.
Premierul Victor Ponta i-a spus ministrului Relu Fenechiu că este \"într-o perioadă cu probleme\" şi i-a cerut să aibă grijă în mod direct ca privatizarea CFR Marfă să fie derulată în interesul statului,apreciind că procedurile stabilite scutesc de \"circul\" înregistrat anul trecut la licitaţia Oltchim