Cu toate că atît patronatele şi federaţiile din turism, cît şi organizaţiile internaţionale susţin conceperea şi implementarea unei strategii pe termen lung în turismul românesc, care să scoată acest domeniu la lumină, pînă în acest moment, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Turism (ANT), Ovidiu Iuliu Marian nu a reuşit să pună la dispoziţie opiniei publice nici măcar o singură pagină din acest plan de dezvoltare. Mai mult decît atît, vicepreşedintele Asociaţiei Patronale Mamaia, Andrei Trandafir susţine că preşedintele ANT a refuzat, încă de la început, orice fel de colaborare cu lucrătorii din turism în vederea elaborării acestei strategii, desfiinţînd orice fel de canal de comunicare între cele două părţi. Necesitatea unui astfel de proiect a fost sugerată României şi de către Consiliul Mondial al Turismului şi Călătorilor (WTTC), care prin intermediul unui raport, dat publicităţii în acest an arăta cu degetul spre autorităţile de la centru, făcîndu-le direct răspunzătoare de starea jalnica a turismului autohton. „Autorităţile trebuie să conştientizeze importanţa acestui domeniu şi să implementeze o strategie realistă în acest sens. Guvernul se pare că subestimează întregul spectru al industriei drept catalizator pentru dezvoltarea altor domenii economice”, se arată în raportul WTTC.
Campanie contestată de toţi factorii implicaţi în turism
Modul în care funcţionează turismul în România este dictat de însuşi preşedintele ANT care a iniţiat primul termen de finalizare a strategiei pentru finele anului trecut. Întrucît acest termen a fost depăşit prinzîndu-l pe Ovidiu Marian pe picior greşit şi cu strategia neconcepută, tot el a promis, cu mîna pe inimă, că luna aprilie va aduce planuri concrete în turism. În cele din urmă, dead-line-ul a fost stabilit pentru vară. Dat fiind faptul că nici acest termen nu poate fi respectat de Ovidiu Marian, surse din ANT estimează că planul strategic de dezvoltare a turismului românesc, elaborat pentru perioada 2007 - 2013, va avea ca termen de finalizare luna decembrie 2006. Pentru că tot ne aflăm la capitolul “realizări“ bifate de actuala conducere a ANT, trebuie specificat că noua campanie de promovarea a turismului pe plan intern, care costă 800.000 euro, este prima realizare de “anvergură“ a lui Ovidiu Marian. În ce costă noua campanie? În cîteva spoturi publicitare, de o calitate tehnică îndoielnică, difuzate pe posturile tv în orele cu audienţă redusă, care le arată românilor peisaje din Delta Dunării sau de pe litoral. Eficienţa aceste campanii, care promovează litoralul la sfîrşitul lunii iulie, a fost pusă la îndoială de toţi factorii implicaţi în turism, aceştia caracterizînd iniţiativa ANT drept “apă de ploaie“. În rest, Ovidiu Marian se mai poate “lăuda“ cu cîteva rapoarte, proiecte şi, să nu uităm, de declaraţiile prin care a calomniat întreg turismul de pe litoral. Pe lîngă cei 800.000 de euro aruncaţi în noua campanie, menită să repare răul făcut de însuşi Ovidiu Marian, ANT a mai cheltuit alte 325 milioane de euro pentru programele de dezvoltare regională, care se află încă în faza de proiect, în ciuda faptului că termenul de finalizare expiră în 2008. Lipsa de activitatea a preşedintelui ANT este cu atît mai greu de explicat cu cît, numai luna trecută, Autoritatea a primit de la bugetul de stat, 18 milioane de euro pentru promovarea destinaţiilor turistice interne.