Strategie de sprijinire a turismului maritim şi în zonele de coastă din Europa

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
CE

Strategie de sprijinire a turismului maritim şi în zonele de coastă din Europa

Justiție 24 Februarie 2014 / 00:00 616 accesări

Comisia Europeană (CE) a prezentat o nouă strategie de sprijinire a turismului maritim şi în zonele de coastă din Europa. Recunoscând potenţialul sectorului în materie de creştere durabilă şi de creare de locuri de muncă, strategia evidenţiază 14 acţiuni la nivelul UE care să ajute regiunile de coastă şi întreprinderile să abordeze provocările cu care se confruntă şi să consolideze poziţia de motor esenţial al economiei albastre din Europa pe care o ocupă acest sector. Aceste acţiuni concrete sunt însoţite de o repartiţie a sarcinilor pe care şi le pot asuma, în completarea acţiunilor UE, statele membre, regiunile şi părţile interesate din industrie. Acţiunile propuse includ facilitarea, în întreaga Europă, a unei cooperări mai strânse şi a dialogului între toate părţile interesate din domeniul turismului în zonele de coastă, parteneriate public-privat, promovarea competenţelor şi a inovării, promovarea turismului ecologic, precum şi elaborarea unui ghid online dedicat oportunităţilor de finanţare care să contribuie la stimularea investiţiilor. Statele membre, autorităţile regionale şi industria de profil vor avea un rol central în conceperea şi punerea în aplicare a acţiunilor. Comisarul european pentru Afaceri maritime şi Pescuit, Maria Damanaki, a declarat: „Turismul maritim şi în zonele de coastă a fost identificat în strategia noastră de „creştere economică albastră” ca fiind unul dintre motoarele esenţiale pentru creşterea economică şi crearea de noi locuri de muncă, în special în zonele de coastă ale UE, care de multe ori se confruntă cu un nivel ridicat al şomajului. Dat fiind că el reprezintă cea mai importantă activitate economică maritimă şi coloana vertebrală economică a numeroase regiuni costiere din UE, este de responsabilitatea noastră să contribuim la dezvoltarea şi la prosperitatea acestui sector”. Antonio Tajani, vicepreşedinte al CE şi comisarul european pentru Industrie, Antreprenoriat şi Turism, a declarat: „Consider că, în Europa, turismul este o pârghie fundamentală pentru creşterea economică, în jurul căreia se pot construi politici specifice, coerente şi integrate. Această strategie care vizează în mod precis turismul maritim şi în zonele de coastă evidenţiază potenţialul acestui sector important al turismului, precum şi rolul pe care îl poate juca în combaterea şomajului, în special în rândul tinerilor.” În ciuda potenţialului de netăgăduit, sectorul se confruntă cu o serie de provocări pe care strategia îşi propune să le abordeze. Printre ele se numără lacunele în materie de date şi cunoştinţe, instabilitatea cererii, caracterul intens sezonier, lipsa unor competenţe corespunzătoare, inovarea insuficientă, precum şi accesul dificil la finanţare. Acţiunile din cadrul strategiei dezvăluite astăzi se concentrează pe sprijinirea sectorului pentru a depăşi aceste obstacole şi pentru a crea un mediu care să atragă investiţii. În acelaşi timp, strategia va face ca activităţile din sector să devină durabile, să conserve patrimoniul natural şi cultural, să genereze importante beneficii economice şi de mediu, contribuind la creşterea competitivităţii globale a sectorului. Turismul maritim şi în zonele de coastă include turismul pe litoral şi turismul nautic, de croazieră sau de navigaţie, fiind un factor economic esenţial pentru numeroase regiuni costiere şi insule din Europa. Este un sector în care lucrează aproape 3,2 milioane de persoane şi care generează o valoare adăugată brută totală de 183 de miliarde de euro pentru economia UE, reprezentând peste o treime din produsul brut al economiei maritime. Turismul este o activitate economică în plină expansiune: în 2013, numărul de nopţi petrecute la hotel sau în unităţi similare din UE a atins un vârf de 2,6 miliarde de nopţi, reprezentând o creştere de 1,6% faţă de 2012. O mai bună valorificare a potenţialului maritim şi al zonelor de coastă ar contribui la prosperitatea şi bunăstarea regiunilor de coastă şi a economiei UE în general, asigurând în acelaşi timp o dezvoltare durabilă şi pe termen lung a tuturor activităţilor aferente turismului. Strategia va fi discutată în cadrul unei conferinţe organizate cu preşedinţia greacă la 10 martie, la Atena, conferinţă care va reuni autorităţi, întreprinderi şi alte părţi interesate. Punerea în aplicare a acţiunilor concrete va începe în lunile următoare.



12