Timp de patru ani, serviciul Personal al Inspectoratului Școlar Județean Constanța nu a înregistrat la ITM miile de decizii luate fie pentru schimbarea profesorilor titulari, fie pentru schimbarea denumirii și structurii unităților de învățământ. Așadar, acum atât cadrele didactice, cât și personalul nedidactic figurează în hârtii ca fiind angajate la școli care nu mai există, de fapt.
„În ceea ce privește deciziile înregistrate la ITM, sunt la stadiul de dezastru!“, a exclamat, într-o conferință de presă, inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Constanța, Petrică Miu. Ce înseamnă asta de fapt? Că mii de cadre didactice, dar și personal auxiliar, nedidactic, apar ca fiind angajate la școli care nu mai există din punct de vedere juridic. Cum îi afectează? Păi poate careva vrea să facă un împrumut sau iese la pensie sau, pur și simplu, școlile vor fi luate la bani mărunți de inspectori ai Inspectoratului Teritorial de Muncă și să te ții atunci iureș! Ce este mai tragic este că situația hârțoagelor nu este una recentă, ci are vechime de patru ani, adică datează din 2013. „Serviciul Personal a dormit pur și simplu. Deciziile au fost emise de școli, dar nu au fost prelucrate de Inspectorat. Cine va plăti pentru toate acestea? Cum se vor rezolva? Am trimis o notă ministerului, poate ne va lămuri cum se poate rezolva situația, astfel încât profesorii să nu aibă de suferit“, a punctat Petrică Miu, revoltat de problemele de care se lovește de când s-a întors ca șef al Inspectoratului Școlar.
Potrivit inspectorului școlar general, este vorba de mii de decizii. Unele privesc schimbările de denumire ale unităților școlare (numai colegiile nu au fost afectate de acest fel de modificări), altele - schimbări ale structurii (de exemplu, grădinițele care au trecut în subordinea unor școli, din punct de vedere juridic), iar alte modificări privesc numirea de profesori titulari. Închipuiți-vă că pentru fiecare astfel de modificare era nevoie ca pentru toți angajații să se facă decizii, care ar fi urmat să fie înregistrate la ITM, în programul REVISAL. Unitățile școlare au emis deciziile, dar Inspectoratul Școlar trebuia să le înregistreze. Acest lucru nu s-a întâmplat. Și în felul acesta, angajații din 149 de unități școlare (totalul este de 191) se află, practic, în ilegalitate. În hârtii, ei figurează ca fiind angajați la școli care nici nu mai există, ca entitate juridică. „Am cerut celor de la Personal ca până luna viitoare să-mi prezinte raportul cu aceste decizii de dat. Greșeli face toată lumea, dar asta este de neacceptat“, a mai declarat Petrică Miu.
Potrivit legislației în vigoare, neînregistrarea în programul REVISAL a unui document se sancționează cu amendă. Iar amenzile sunt usturătoare, pot ajunge, cumulate, la mii de lei. Din ce bani vor fi suportate? Cine va fi tras la răspundere?
Așteptăm și noi răspunsuri la întrebări pertinente care, de obicei, se pierd în eter.