Subiecte formulate greşit la Teza unică !

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Subiecte formulate greşit la Teza unică !

Eveniment 08 Mai 2009 / 00:00 1631 accesări

Teza la Limba şi Literatura Română a fost susţinută, la Constanţa, de peste 13.000 de elevi. Subiectul cu numărul 9 al tezei, pentru elevii de clasa a VIII, a constat în mai multe cerinţe pornind de la un fragment din schiţa „Triumful talentului” de Ion Luca Caragiale, precum şi într-o compunere în care trebuia caracterizat un personaj dintr-un roman studiat. Totodată, elevii au avut de formulat ideea principală a unui text şi, de asemenea, li s-a cerut să precizeze o modalitate indirectă sau un procedeu indirect de caracterizare a unui personaj din textul lui Ion Luca Caragiale. Subiectele şi baremele au fost postate pe site-ul Ministerului Educaţie, după terminarea probei. Varianta cu nr. 9 a fost extrasă, ieri, de către secretarul de stat în Ministerul Educaţiei, Adriana Pană. Subiectele au fost distribuite către unităţile de învăţămînt, iar de la ora 12.00, fiecare elev a avut timp două ore să le rezolve. Amintim că cele patru federaţii din învăţămînt au semnat, miercuri, acordul cu Ministerul Educaţiei, în care se prevede şi suspendarea grevei anunţate. Teza a fost susţinută cu întîrziere de două zile, examenul fiind amînat din 5 mai, din cauza protestelor cadrelor didactice.

Ministrul Educaţiei: „Cred că este o zi normală…”

Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu a declarat, ieri, că tezele decurg normal, fără incidente, că elevii au spus că subiectele sînt uşoare şi că profesorii îi supravegheau. “Copiii sînt în bănci, fără emoţii, în toate sălile de clasă profesorii erau la supraveghere. Cred că este o zi normală”, a declarat ministrul Educaţiei. Andronescu a spus că este interesată să vadă dacă “lucrurile sînt perturbate de ce s-a întîmplat zilele trecute”, adăugînd că se va duce “din ce în ce mai des în şcoli”. Ministrul a adăugat că nu a văzut subiectul de teză, “nefiind treaba sa”, dar că elevii au spus că subiectul este uşor, ceea ce înseamnă că “s-au pregătit bine”.

În textul unuia dintre subiectele tezei de ieri, s-a strecurat o greşeală. Cei care au redactat subiectele tezei unice la limba şi literatura română au încurcat între ele personajele din schiţa “Triumful talentului”, Ghiţă Niţescu şi Niţă Ghiţescu, realizînd chiar momentul comic gîndit de Caragiale. Deşi elevii ar putea pierde 30 din cele 90 de puncte acordate acestui subiect, profesorii spun că dacă nu s-ar fi cramponat de acest detaliu, examenul ar fi decurs fără probleme. În schiţă, cei doi sînt confundaţi, după un examen la caligrafie, creîndu-se, în acest fel, o situaţie hilară. Cele două nume au fost confundate însă şi de profesorii care au redactat subiectele, iar pe foaia de teză, Ghiţă a apărut, din greşeală, în locul lui Niţă. “Greşeala nu este atît de gravă, probabil a fost făcută la publicarea subiectelor. Eu cred că dacă elevii nu s-ar fi cramponat de numele de pe foaia de examen ar fi rezolvat cu uşurinţă subiectele. Subiectul nu a fost corectat, pentru că supraveghetorii erau de la alte materii şi nu şi-a dat nimeni seama”, a declarat un reprezentant al Ministerului Educaţiei. Reprezentanţii Centrului de Curriculum şi Evaluare, instituţia responsabilă de redactarea subiectelor, urmează să prezinte o poziţie oficială. Aceiaşi reprezentanţi spun că nu au fost anunţate incidente sau probleme la teză, inclusiv privind confuzia din subiectul de la clasa a VIII-a.

Părinţii cer ministrului Educaţiei demiterea celor care au greşit

Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi din Învăţămîntul Preuniversitar (FNAS-IP) cere ministrului Educaţiei, Ecaterina Andronescu, să îi demită pe cei care au coordonat elaborarea subiectelor pentru teze, din cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţămîntul Preuniversitar (CNCEIP). Într-o scrisoare adresată ministrului Educaţiei, FNAS-IP îşi exprimă îngrijorarea faţă de confuziile provocate în rîndul elevilor de subiectele date pentru teza cu subiect unic la Limba română, clasa a VIII-a. „A fost un text la prima vedere a cărui dificultate este generată tocmai prin utilizarea celor două nume. În momentul în care, pe parcursul textului, aceste nume sînt inversate, apare o confuzie şi mesajul autorului se pierde. Copilul nu-şi mai poate exprima corect opinia pentru că este bulversat de eroarea care se face. După momentele de tensiune la care au fost supuşi elevii, generate de criza din sistem, considerăm că este o lipsă de responsabilitate şi profesionalism a celor care coordonează elaborarea subiectelor şi evaluarea copiilor”, se arată în scrisoarea FNAP-IP trimisă, ieri, ministrului Educaţiei. FNAP-IP solicită ministrului Educaţiei să dispună către toate şcolile luarea în considerare a oricărei argumentări făcute de elevi. În replică, secretarul de stat pentru învăţămîntul preuniversitar din Ministerul Educaţiei, Adriana Pană, susţine că schimbarea de nume de la teza la Limba română nu afectează examenul, respectiv corectarea şi baremul, adică nu poate influenţa nota. Părinţii se tem pentru că media obţinută la tezele cu subiect unic va fi luată în calcul la admiterea la liceu. Astfel, potrivit metodologiei aprobate de Ministerul Educaţiei, elevii vor fi admişi la liceu fără examen, ţinîndu-se cont de media generală a notelor obţinute la tezele cu subiect unic, care are o pondere de 50% din nota finală, şi de media generală de absolvire a claselor V-VIII, care are tot o pondere de 50% din nota finală.



12