SPRIJIN DIFERENȚIAT Dacă ieri am prezentat pe scurt care au fost modificările operate de municipalitate, astăzi vom reda tranșele de venit în care trebuie să se încadreze cei care se încălzesc cu energie termică furnizată în sistem centralizat (RADET). La fel ca anul trecut, constănțenii care nu dețin bunuri, au venituri reduse și se încadrează atât în prevederile OUG 70/2011, cât și în criteriile Primăriei Constanța vor primi sprijin din ambele părți. Ajutorul de la cele două autorități va fi diferențiat, în sensul că, acolo unde Guvernul va acorda un ajutor mai mare, Primăria va contribui mai puțin. Este lesne de înțeles că aceia care primesc de la Guvern sprijin pentru plata a 90% din factura la energie termică nu-l pot primi în același procent și din partea autorității locale, pentru că ar depăși valoarea acesteia. În aceste cazuri, ajutorul acordat de municipalitate era anul trecut de 5,5%, dar a crescut anul acesta, odată cu majorarea subvenției, la 6%. Vor primi un astfel de sprijin constănțenii care au venituri lunare ce se încadrează între 0 și 155 de lei. Persoanelor singure care au asemenea venituri li se vor subvenționa 100% facturile la energia termică din partea Guvernului, ceea ce înseamnă că municipalitatea nu va participa în niciun fel. Familiile care înregistrează venituri ce se încadrează între 155,1 și 210 lei vor primi 80% ajutor de la Guvern și 12% de la Primărie (după ce iarna trecută au beneficiat de 11% sprijin de la municipalitate), iar persoanele singure - 90% de la Guvern și 6% de la Primărie (de la 5,5%).
GIGACALORIA, SUBVENȚIONATĂ CU LIMITĂ Pe măsură ce veniturile familiilor ori persoanelor singure cresc, scade sprijinul acordat de Executiv și crește subvenția oferită de municipalitate. Astfel, familiile ale căror venituri se încadrează între 210,1 și 260 de lei vor primi un ajutor de 70% din partea Executivului și 18% de la Primărie (de la 17%), iar persoanele singure - 80% de la Guvern și 12% de la Primărie (de la 11%). Cel mai mic ajutor acordat de la București este de 5% pentru persoanele care înregistrează venituri de 615,1 lei până la 786 de lei, caz în care autoritatea locală subvenționează gigacaloria cu 57% (de la 53%). De la aceste valori, Guvernul nu mai acordă niciun ajutor constănțenilor, însă continuă cel oferit de municipalitate, evident cu procente din ce în ce mai mici, având în vedere că vorbim și despre venituri mai mari ale solicitanților. Și sprijinul oferit de Primărie se oprește dacă veniturile medii pe membru de familie depășesc (după modificările operate luni) 1.800 de lei sau dacă veniturile persoanelor trec de 2.100 de lei. Datele prezentate mai sus se referă la persoanele care îndeplinesc în același timp condițiile impuse de municipalitate și de Guvern. Administrația constănțeană oferă ajutoare de 32,5% din factura pentru încălzire și celor care nu se încadrează în criteriile Ordonanței 70/2011, în sensul că dețin cel puțin unul dintre bunurile specificate în OUG (mașină mai nouă de 10 ani, cotă-parte dintr-o casă, tractoare, șalupe sau alte astfel de bunuri). Și aici se mențin plafoanele de venit la 1.800 lei/membru de familie sau 2.100 lei la persoanele singure. De menționat este că nu pot beneficia de ajutor de încălzire familiile sau persoanele singure care dețin integral două sau mai multe locuințe în Constanța. La fel de important este și faptul că, potrivit legislației, ajutorul pentru încălzire se acordă în anumite limite (adică pentru un număr finit de gigacalorii consumate), în funcție de luna și de numărul de camere. Dacă știți că vă încadrați în criteriile impuse de Executiv ori doar de municipalitate, puteți procura de pe site-ul Primăriei formularul cerere-declarație pe proprie răspundere, pe care să îl completați și apoi să-l depuneți la sediul autorității locale din str. Ecaterina Varga nr. 25 - 27, pentru a plăti mai puțin pentru căldură. În ediția viitoare vom prezenta tranșele de venit în care trebuie să se încadreze persoanele care se încălzesc cu lemne și care solicită ajutor în acest sens.
Transferul acțiunilor CN APMC la municipalitate, la mâna parlamentarilor
Mazăre nu mai face lobby, ca să nu fie acuzat de trafic de influență
Foarte multe persoane publice sunt acuzate, în ultima perioadă, de trafic de influență, indiferent dacă vorbesc despre anumite nevoi ale autorităților locale sau despre necesitatea de a modifica sau iniția legi care să fie în folosul românilor. Din acest motiv, primarul Constanței, Radu Mazăre, a declarat că nu va mai purta nicio discuție cu parlamentarii PSD despre modificarea Legii 216 din 2008, prin care au fost trecute 20% din acțiunile Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța (CN AMPC) la Consiliul Local Constanța. Actul normativ a fost anulat după ce Curtea Constituțională a României (CCR) a notat că legea este neconstituțională, pentru că acțiunile ar fi trebuit să revină municipalității și nu Consiliului Local. Este drept că legea a fost declarată neconstituțională din cauza formei ei, și nu din cauza fondului ei. Pentru a-i rămâne în vigoare prevederile, textul actului normativ ar trebui modificat în 45 de zile, timp în care el ar trebui să treacă prin comisii și să fie votat în cele două Camere ale Parlamentului. Așadar, primarul a renunțat la ideea de a discuta cu parlamentarii PSD despre modificarea actului normativ, deși luni anunțase că va face lobby. „Nu le mai spun nimic pentru a nu fi interpretat drept trafic de influență în folosul meu personal sau al cetățenilor care ar urma să beneficieze de bani și de subvenție. Însă cred că parlamentarii PSD se vor gândi singuri și își vor da seama ce trebuie să facă“, a declarat Radu Mazăre.
VOINȚĂ POLITICĂ Întrebat dacă a avut loc deja o discuție despre modificarea legii în cauză, deputatul PSD de Constanța Mircea Dobre a declarat că se va lua o decizie în scurtă vreme pe această temă, însă, cel mai probabil, legea va fi supusă dezbaterii după 16 noiembrie, pentru că abia atunci se vor întruni deputații în plen. La rândul său, deputatul Radu Babuș s-a declarat convins că, așa cum a existat voință politică în 2008, atunci când s-a votat legea privind transferul acțiunilor de la CN APMC la CL, așa va exista și acum și se va aproba modificarea actului normativ. „Din banii care revin municipalității se acordă subvenții constănțenilor și este firesc să fie așa în continuare. Este dreptul constănțenilor să profite de pe urma existenței portului în Constanța și singura discuție care ar trebui să existe este dacă se vor transfera municipalității 20% sau 33% din acțiuni“, a declarat Babuș.