Actorii din distribuţia spectacolului „Mansardă la Paris cu vedere spre moarte”, o coproducţie Teatrul de Stat Constanţa şi Compagnie du Grand Desherbage, în regia lui Radu Dinulescu, au început, săptămîna trecută, un turneu în Franţa. Primele două reprezentaţii cu piesa lui Matei Vişniec au avut loc în oraşul Tours, din centrul Franţei, în zilele de 23 şi 24 februarie şi s-au jucat cu casa închisă, biletele fiind vîndute încă de anul trecut. Spectacolul a fost prezentat în limba franceză şi, potrivit directorului general adjunct artistic al Teatrului de Stat Constanţa, Sorin Militaru, aflat, de asemenea, în Franţa, piesa s-a jucat într-o sală arhiplină, la Centrul Cultural din Tours, fiind un real succes. Din rîndul spectatorilor numeroşi au făcut parte oameni de cultură importanţi din Franţa, critici de teatru, actori, unii dintre aceştia observînd că actorii români joacă într-un stil mult mai fin şi mai subtil decît actorii francezi. Trupa de la malul mării a fost răsplătită cu aplauze la scenă deschisă şi felicitată la finalul reprezentaţiilor.
De la Tours, din superbul oraş de pe Valea Loirei, artiştii Teatrului de Stat Constanţa vor ajunge pe data de 26 februarie, la Vernouillet, unde vor juca, din nou, „Mansardă la Paris cu vedere spre moarte”.
Spectacolul face parte din proiectul „Thespis”, lansat în anul 2001, de regizorul Radu Dinulescu, proiect care dezvoltă creaţii româneşti în limba franceză. Interpreţii piesei sînt: Denis Wetterwald (Cioran), Dana Dumitrescu (distinsa doamnă), Dan Zorilă (orbul cu telescop), Alain Leclerc/Iulian Enache (profesorul de filozofie), Laura Bilic (fata cu iepuraşul), Marian Adochiţei (tînărul care vrea să se sinucidă), Cristina Oprean (femeia în alb), Mihai Sorin Vasilescu (şeful secţiei apatrizi), Florina Bulgaru (dactilografa), Lana Moscaliuc (femeia care iese din mare), Florentin Roman (bagajistul), Patrick Harivel (preşedintele) şi Pavel Bîrsan (Cioran tînăr). Costumele purtate de actori sînt create de Sanda Mitache, iar coloana sonoră a producţiei teatrale este realizată de Pedro Negresco. Piesa îşi extrage substanţa din gîndirea şi ideile lui Emil Cioran şi este un omagiu subiectiv adus marelui filosof.