Suişurile şi coborâşurile dosarelor de pensionare

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
La Constanţa

Suişurile şi coborâşurile dosarelor de pensionare

Eveniment 11 Februarie 2013 / 00:00 4678 accesări

Salariile mici, angajaţii puţini şi volumul mare de muncă nu fac niciodată echipă bună. Ca urmare a acestor factori determinanţi, care apasă asupra instituţiilor publice din ţara noastră, apar o sumedenie de întârzieri în termenele date de legislaţia românească. Fie că este vorba de o simplă cerere pe care o depunem la o instituţie pentru a primi un răspuns într-o problemă, fie că este vorba de un dosar de pensionare, într-o proporţie destul de mare dintre situaţii, mai urgente sau mai puţin urgente, termenele sunt depăşite mai ales din cauza birocraţiei.

50-60 DE DOSARE ZILNIC Un exemplu pivind locurile unde activitatea este perturbată serios tocmai din cauza angajaţilor puţini şi a volumului prea mare de muncă este Casa Judeţeană de Pensii Constanţa (CJPC). Cei 15 angajaţi de la Departamentul Stabiliri Prestaţii din cadrul instituţiei trebuie să facă faţă celor aprox. 50-60 de dosare de pensionare pe care le primesc zilnic la ghişeele CJPC. Directorul executiv adjunct al instituţiei, Gabriela Goschin, a explicat că sunt şi situaţii în care termenul de 45 de zile dat de lege pentru soluţionarea unui dosar de pensionare este depăşit din alte considerente decât cele legate de insuficienţa numărului de angajaţi. „Sunt dosare care prezintă vicii de fond şi formă cu influenţă directă asupra deciziei de pensionare. Cu alte cuvinte, ele ridică mari semne de întrebare angajaţilor de la pensii”, a declarat directorul executiv adjunct. Situaţia se lămureşte fie cu ajutorul beneficiarului dosarului de pensionare, el fiind chemat la sediul Casei pentru explicaţii în plus, fie reprezentanţii instituţiei iau legătura cu angajatorul pentru a corecta aspectele neclare la dosar.

REPREZENTANŢII CASEI DE PENSII SPUN CĂ TERMENUL DE DEPUNERE A DOSARELOR DE PENSIONARE ESTE DATA DE 25 A LUNII, DAR EL TREBUIE SĂ REFLECTE SITUAŢIA LUNII ANTERIOARE. DE EXEMPLU, DACĂ O CERERE ESTE DEPUSĂ ÎN FEBRUARIE, ABIA DUPĂ 25 MARTIE EA POATE FI LUCRATĂ.

„De multe ori se întâmplă ca angajatorul să nu mai fie activ (numărul acestui tip de cazuri a crescut în ultimii ani), iar atunci angajaţii CJPC trebuie să afle ce s-a întâmplat cu societatea şi să încerce să obţină documentele corecte de care este nevoie la dosarul depus de beneficiar. În astfel de cazuri întârziem cu un dosar chiar şi trei sau patru luni”, a spus Goschin. Însă, ea a adăugat că media de soluţionare a dosarelor este două şi chiar mai mult de două luni. „Practic, în 65% din dosarele de pensionare pe care le primim reuşim respectarea termenului de 45 de zile, conform legii”, a completat directorul adjunct.

DOSARE PE CATEGORII Un alt factor care influenţează rezolvarea unui dosar de pensionare este categoria în care se încadrează. Este bine de ştiut că sunt şi priorităţi. Reprezentantul Casei de Pensii spune că primele se lucrează cele pe caz de boală, apoi cele de urmaş şi ulterior cele de limită de vârstă. Însă şi cele de boală sunt departajate. „În cazul în care bolnavul suferă de neoplasm, se încearcă soluţionarea cât mai rapidă a dosarului pentru ca beneficiarul să apuce să-şi ridice pensia. În astfel de cazuri, de obicei beneficiarii sunt în concediu medical, şi când li se termină concediu îşi întocmesc dosarul de pensionare”, a mai spus directorul adjunct al CJPC.

O victimă a sistemului este şi un pensionar din Năvodari. El a semnalat reporterilor „Telegraf” că şi-a depus cererea de recalculare a pensiei în vara lui 2011 şi nu a primit niciun răspuns de la Casa de Pensii. Reprezentanţii CJPC au explicat că motivul pentru care nu s-a dat niciun răspuns în cazul său a fost că actele la dosarul de recalculare nu au fost complete şi corecte. Un alt motiv a fost că pensionarul a lucrat şi într-un alt judeţ, mai precis în Călăraşi, ceea ce a îngreunat şi mai mult emiterea unei decizii de recalculare. În cele din urmă, actele de care mai era nevoie au fost trimise de societatea din Călăraşi iar ele au putut fi operate de angajaţii Casei. În baza documentelor complete, instituţia a emis o decizie favorabilă pentru recalculare pensiei, care zilele trecute deja a fost trimisă beneficiarului prin intermediul Poştei Române.



12