Numărul băieților care au raportat cazuri de bullying la Telefonul Copilului 116 111 a crescut de peste 20 de ori, de la 25 de cazuri în anul 2014 la 534 de cazuri în anul 2015. Totodată, totalul solicitărilor de ajutor în general formulate de băieți s-a dublat în perioada analizată, înregistrându-se 1.094 de cazuri. În principal, ei au sesizat cazuri de abuz de tip bullying (48,90%). Solicitările de consiliere psihologică au reprezentat totodată un procentaj semnificativ (42,14%) atât în ceea ce privește fenomenul bullying, cât și probleme sentimentale, criză de identitate, nevoia de comunicare și relaționare cu părinții, relații de prietenie. “Asociația Telefonul Copilului atrage atenția asupra faptului că tot mai mulți copii și adolescenți care au apelat 116 111 anul trecut s-au confruntat cu probleme de natură psihologică. Comparativ cu anul 2014, numărul solicitărilor de consiliere psihologică s-a dublat”, a declarat directorul executiv al Asociației Telefonul Copilului, Cătălina Surcel. Numărul total de apeluri înregistrate la 116 111 în 2015 a fost de 105.194, iar dintre ele 7.745 reprezintă cazuri care au necesitat intervenție și monitorizarea de lungă durată a specialiștilor Asociației Telefonul Copilului, în colaborare cu reprezentanții instituțiilor abilitate la nivel local. Din numărul cazurilor în care a fost necesară intervenția instituțiilor abilitate, 40,58% au fost cazuri de abuz asupra copilului și violență în familie, respectiv 3.143 de cazuri. Formele cele mai grave sesizate au fost molestare fizică (40,71%), neglijare (31,65%) și abuz emoțional (11,25%).
CONSILIERE PSIHOLOGICĂ Referitor la consilierea psihologică, 2.713 astfel de cazuri au fost inregistrate la Telefonul Copilului 116 111 în anul 2015, dublu față de anul anterior. Jumătate dintre cazurile care au necesitat consiliere psihologică (50,87%) au fost sesizate de adolescenți și s-au referit la situații de bullying, probleme specifice adolescenței: probleme sentimentale, criză de identitate, manifestarea sentimentelor de excludere și dificultate în relaționare. În anul 2014, pentru aceleași situații înregistrate, procentajul a fost de doar 17,56%. Alte problematici din aria psiho-emoțională care au necesitat consiliere psihologică de lungă durată se referă la nevoia de comunicare a copiilor cu părinții (18,58%), nevoia unei relații funcționale copii-părinți (16,55%), suport în depășirea gândurilor extreme / potențiale acte extreme, în special cele suicidare (3,75%), totodată nevoia de susținere a părinților în depășirea unor probleme de comportament ale copiilor (10,25%). Raportat la gen, fetele au sesizat anul trecut cele mai multe astfel de situații (73,66%) și au avut vârsta cuprinsă în categoriile 16 – 18 ani (40,49%), 13 – 15 ani (22,93%) și 9 – 12 ani (10,24%). În ceea ce privește băieții, aceștia au avut vârsta cuprinsă în categoriile 13 – 15 ani (20,98%) și 16 – 17 ani (5,36%). 53,65% dintre copiii și adolescenții care au contactat 116 111 au manifestat la începutul apelului stări emoționale negative (tristețe, apăsare, frică, singurătate, panică, furie), iar 46,35% au manifestat stări emoționale pozitive (speranță, optimism, curaj). 1.165 de solicitări de consiliere psihologică au fost inregistrate în mediul online: 90% dintre situațiile înregistrate din mediul online provin din partea preadolescenților și adolescenților, iar 10% din partea părinților, rudelor sau altor persoane. Raportat la gen, fetele au efectuat cele mai multe sesizări online (68,46%) și au avut vârsta cuprinsă în categoriile: 13 – 15 ani (39,87%), 16 – 18 ani (21,51%) și 9 – 12 ani (7,08%). 31,54% dintre băieții care au efectuat sesizări online au fost din următoarele categorii de vărstă: 13 – 15 ani (17,40%), 16 – 18 ani (13,19%) și 9 – 12 ani (0,95%). Copiii au contactat online Telefonul Copilului referitor la îmbunătățirea relației cu părinții (ca o particularitate față de alți ani gestionarea relației cu părinți alcoolici) (37.93%), temeri legate de problemele asociate adolescenței, gânduri legate de planificarea viitorului și intenția de părăsire a domiciliului familiei (34.60%), cazuri de abuz asupra copiilor (molestare fizică, abuz emoțional, abuz sexual, neglijare, cerșetorie, abuz de tip bullying), în procentaj de 16,14%, iar părinții pentru a solicita consiliere juridică privind violența în familie, încredințarea copilului, respectarea în fapt a dreptului la vizită al copilului pentru părintele care are o astfel de hotărâre judecătorească și probleme din mediul școlar în procentaj de 11,33%.
CELE MAI MULTE APELURI ÎN MOLDOVA În ceea ce privește mediul de proveniență, cele mai multe situații au fost sesizate din mediul urban (42,48%), urmat de mediul rural (39,38%). În 18,14% dintre situațiile înregistrate la 116 111, apelanții nu au dorit să menționeze mediul de proveniență. Cele mai multe apeluri au fost înregistrate din regiunea Moldova (29,70%), urmată de Muntenia (21,13%), Transilvania (10,03%), București (9,79%), Oltenia (9,62%), Dobrogea (3,43%) și Banat (2,52%). Apelanții au solicitat confidențialitate privind regiunea din care provin în 13,78% dintre situații. Cele mai multe cazuri au fost înregistrate din județele: Vrancea, Teleorman, Dolj, Vaslui, Buzău, Constanța, Dâmbovița, Olt, Bacău, Iași. Județele cu cele mai puține situații înregistrate au fost: Harghita, Sălaj, Mehadinți, Covasna, Suceava, Alba, Tulcea, Maramureș și Arad.