Statisticile Poliției Rutiere sunt de-a dreptul surprinzătoare! Potrivit lor, doar 6,4% din totalul accidentelor rutiere au fost provocate de șoferi aflați sub influența alcoolului. Mai mult, românii stau foarte bine în statistici comparativ cu media europeană de 13% Și asta datorită faptului că toleranța legislativă în ceea ce priveşte îmbibaţia alcoolică în sânge a şoferilor este zero?!
Niște statistici aproape uluitoare ne arată aproape ca niște sfințișori comparativ cu media europeană în ceea ce privește conducerea sub influența alcoolului. Potrivit Poliției Române, în România, numărul accidentelor rutiere produse pe fondul consumului de alcool la volan este la jumătate faţă de media europeană. „Experienţa acumulată la nivel european arată faptul că, în anul 2016, peste 5.000 de vieţi ar fi putut fi salvate dacă şoferii implicaţi în accidente nu ar fi fost sub influenţa băuturilor alcoolice. Tendinţa la nivel european este de a reduce cât mai mult sau de a duce la zero limita de alcool pentru şoferi, astfel încât traficul să fie mai sigur“, se arată într-un comunicat de presă al instituției.
În anul 2017, în România, ponderea accidentelor rutiere grave produse pe fondul consumului de alcool la volan a fost de 6,4% din totalul accidentelor, acestea situându-se la jumătate faţă de media europeană, care este de aproximativ 13% accidente rutiere grave produse pe fondul consumului de alcool la volan din totalul accidentelor grave produse. „Unul dintre factorii care contribuie în mod decisiv la numărul sensibil mai mic de accidente rutiere produse în România pe fondul consumului de alcool, faţă de media europeană, îl constituie toleranţa zero în ceea ce priveşte îmbibaţia alcoolică în sânge a şoferilor. În ţara noastră, conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deţinerii permisului de conducere de către o persoană având o îmbibaţie alcoolică în sânge de peste 0,8 g/1 este considerată infracţiune. Sub această valoare, fapta constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă şi cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru 90 de zile“, explică oamenii legii.
În ultimii zece ani, la nivel naţional, această pondere a accidentelor rutiere grave produse având ca principală cauză conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice a fost relativ constantă. Comisia Europeană estimează că aproximativ 25% din accidentele mortale produse în Uniunea Europeană au legătură cu conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice şi că cel puţin 5.120 de decese ar fi putut fi împiedicate, în 2016, dacă şoferii implicaţi în accidente nu ar fi fost sub influenţa băuturilor alcoolice.
Comisia Europeană recomandă o limită legală a concentraţiei de alcool în sânge de maximum 0,5 g/1, mai scăzută (maximum 0,2 g/1) pentru şoferii începători şi pentru cei profesionişti (transport de persoane sau marfă).
În România, alături de Cehia, Ungaria şi Slovacia, nu este reglementată o astfel de limită, conducerea autovehiculelor de către persoane aflate sub influenţa băuturilor alcoolice fiind interzisă.
În ultimii zece ani, la nivel european, numărul accidentelor rutiere cauzate de consumul băuturilor alcoolice a scăzut cu 47%. Printre măsurile întreprinse de state pentru reducerea acestor accidente s-au regăsit în principal scăderea limitei legale a concentraţiei de alcool în sânge şi înăsprirea sancţiunilor.