Dacă 2009 a adus ceva premii internaţionale regizorilor şi filmelor româneşti, 2010 anunţă noi surprize. Nu ştiu dacă să trec sau nu în revistă chiar toate cele 22 de titluri ale anului abia început. Poate că unele vor fi din nou amânate. Deocamdată, ele sunt date ca sigure. Unii autori sunt chiar foarte aşteptaţi, de pildă, Maria Crişan, care obţinea cu „Megatron\" un Palme d\'Or pentru scurt metraj, semnând „Morgen\", povestea unui kurd refugiat, găsit la pescuit. Nu se poate trece peste debutul unui nume destul de mediatizat - Dan Chişu. Măcar unul din cele două titluri în lucru va fi gata, sperăm. „Ursul\", de pildă, este o poveste de la Circ, dar şi una a tranzacţiilor dubioase. Din garda veche sunt pe listă: Sergiu Nicolaescu, cu comedia „Poker\", Alexa Visarion, cu „Luna verde\" şi Şerban Marinescu, cu „Tanti\".
Încă două debuturi: George Apetri („Periferia\") şi Alexandru Matei („Bună, ce faci?\"). Nu am mai pus la socoteală debutul unui italian, Federico Biondi, cu coproducţia italo-franco-română „Mar Nero\", avându-i pe generic pe Doroteea Petre, Maia Morgenstern şi Vlad Ivanov. Mai sunt două nume de cineaşti, controversaţi, cărora trebuie să le acordăm încredere, cel puţin până le vom vedea noile filme: Adrian Popovici îndrăzneşte să se apropie de tema de succes a liceenilor, cu „Liceenii mileniului trei\", iar Marius-Theodor Barna revine cu „Casanova, identitate feminină\", având-o în rolul principal pe Maria Dinulescu, o actriţă specială, de incontestabil succes.
Nu ştiu dacă este nevoie să recapitulăm, dar este clar că 2010 aduce în atenţia festivalurilor internaţionale şi a publicului românesc atât nume de cineaşti în vogă, dar şi nume de actori de reputaţie internaţională, de la Victor Rebengiuc, Răzvan Vasilescu şi Marcel Iureş la Doroteea Petre şi Maria Dinulescu.