Elevii claselor a VII-a şi a VIII-a din întreaga ţară au susţinut, ieri, al doilea examen din cadrul tezelor naţionale cu subiect unic, la limba şi literatura română. Ei au avut de rezolvat varianta cu numărul 2 din cele 10 posibile propuse de reprezentanţii Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT). Extragerea variantei de subiect a avut loc la sediul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţămîntul Preuniversitar (CNCEIP), în prezenţa Comisiei naţionale de organizare. Examenul a început la ora 12.00 şi s-a desfăşurat pe parcursul a două ore. Potrivit statisticilor MECT, în clasele a VII-a şi a VIII-a sînt înregistraţi peste 431.000 de elevi, din care aproximativ 218.000 în clasa a VII-a şi 213.000 în clasa a VIII-a. Pentru desfăşurarea în condiţii optime a tezelor cu subiect unic, CNCEIP a organizat, la nivel naţional, 1.064 centre de comunicare, care au sarcina de a prelua şi distribui variantele de subiect extrase la cele 8.302 de unităţi de învăţămînt în care se desfăşoară tezele cu subiect unic. La nivelul judeţului Constanţa au fost organizate 30 de centre de comunicare, examenul fiind susţinut în 178 de unităţi de învăţămînt. La examenul la limba şi literatura română, din cei 13.498 de elevi înscrişi la începutul anului şcolar 2008-2009 în evidenţa Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Constanţa, 418 au fost absenţi. „La sfîrşitul anului şcolar vom putea determina dacă elevii respectivi au abandonat şcoala sau doar au absentat în această zi”, a declarat inspectorul de specialitate din cadrul ISJ, Cristi Pătrană, membru în Comisia judeţeană de organizare a tezelor cu subiect unic. Faţă de anul trecut, actuala metodologie de organizare şi desfăşurare a tezelor cu subiect unic pentru clasele a VII-a şi a VIII-a are o serie de noutăţi. Elevii vor fi aşezaţi cîte unul în bancă, în ordine alfabetică, pe clase, şi nu pe unitate şcolară, conform unei listei nominale afişate în prealabil. Evaluarea în sesiunile de teze unice din anul şcolar 2008-2009 presupune ca fiecare lucrare să fie corectată de doi profesori. Unul este profesorul de specialitate care a predat la clasă, iar acesta va corecta lucrările în şcoală, iar al doilea este un profesor evaluator din centrul de evaluare, care nu predă în unitatea de învăţământ de la care provine teza. În judeţul Constanţa au fost constituite 22 de centre de evaluare. Potrivit metodologiei, cadrele didactice care comit fapte cu caracter infracţional legate de organizarea şi desfăşurarea tezelor cu subiect unic, cum ar fi furnizarea soluţiilor problemei, înlocuiri de lucrări, falsificări de lucrări, care permit sau favorizează fraudarea probei sau care au manifestări care atestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, vor fi sancţionate în conformitate cu prevederile legale. Tezele naţioale cu subiect unic au debutat pe 25 noiembrie, cu examenul la limba şi literatura maternă. În 11 decembrie, elevii vor susţine teza la matematică, proba la alegere la istorie sau geografie, susţinută numai de elevii claselor a VIII-a, urmînd să aibă loc pe 16 decembrie.