Ministerul Transporturilor organizează, astăzi, un seminar informativ pentru promovarea programului „Marco Polo“ în rîndul agenţilor economici implicaţi în domeniul transportului. În cadrul dezbaterilor se va face o prezentare amănunţită a condiţiilor de finanţare şi a acţiunilor eligibile. Programul, lansat de Comisia Europeană în anul 2003, prevede transferul mărfurilor de pe transportul rutier către alte moduri de transport, avînd drept obiectiv reducerea aglomerărilor rutiere, protejarea mediului şi promovarea intermodalităţii. În perioada 2003 - 2006, programul a beneficiat de o finanţare de circa o sută milioane de euro, banii fiind direcţionaţi exclusiv către îmbunătăţirea serviciilor de transport mărfuri, cu excepţia celor rutiere. Instituţiile constănţene implicate în promovarea şi buna desfăşurare a programului sînt Autoritatea Navală Română (ANR), Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (APMC) şi Administraţia Canalelor Navigabile (ACN). O analiză făcută de specialişti europeni arată o creştere cu 60% a transportului rutier în Uniunea Europeană, pînă în anul 2013, şi o dublare a acestuia, pînă în 2020, iar pentru a avea o infrastructură necesară unei reţele de transport transeuropene sînt necesare 600 miliarde de euro. România are un rol foarte important în această ecuaţie, pentru că aici este punctul de plecare a trei coridoare de transport paneuropene, iar unul dintre ele, coridorul VII, coincide cu cursul Dunării. Acesta este aproape vital pentru Europa, deoarece face legătura între Orient şi vestul Europei, iar transportul fluvial reprezintă una dintre cele mai ieftine căi de transport pentru mărfuri. Prevederile programului Marco Polo se potrivesc României ca o mănuşă. Portul Constanţa, al doilea ca mărime din Europa, are şansa de a fi principala poartă de intrare a mărfurilor care ajung din Orient în Europa pe calea ferată, pe şosea sau pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Programul „Marco Polo“ va pune în valoare avantajul acestui canal, ca ruta cea mai ieftină de transport spre centrul Europei şi, de asemenea, cea mai puţin poluantă.
„Marco Polo“ include şi o a doua etapă, prevăzută pentru perioada 2007 – 2013, pentru care s-au alocat fonduri de 740 milioane de euro. Printre activităţile care vor primi finanţare în cadrul proiectului sînt cele de transfer modal şi cele de creare a autostrăzilor maritime. Experţii Comisiei Europene spun că, prin acest program, de pe şoselele bătrînului continent vor dispărea 140 de miliarde de kilometri-tonă, adică echivalentul a şapte milioane de TIR-uri care ar efectua curse de 1.000 de kilometri fiecare (distanţa medie pentru un transport rutier în Europa). Acest fapt va reduce şi emisiile de dioxid ce carbon, numărul de accidente, reducerea pagubelor aduse mediului înconjurător şi infrastructurii şi scăderea consumului de combustibil.