Lucrarea „Aişe\", a pictorului român Camil Ressu, a fost cea mai bine vîndută operă de artă la Licitaţia de Vară a Casei Artmark, fiind adjudecată pentru 160.000 de euro, în schimb, tabloul „Tăietorul de lemne\", realizat de Camille Pissarro, cu preţ de pornire de 2,85 milioane de euro, nu şi-a găsit cumpărător. Licitaţia de Vară a Casei Artmark a avut loc joi seară, la hotelul JW Marriott din Bucureşti. Lucrarea lui Camil Ressu, realizată în ulei pe pînză, cu dimensiuni de 44,5 x 84,5 cm şi semnată în stînga jos cu brun „C. Ressu\", era evaluată la o sumă între 200.000 şi 250.000 de euro şi a avut un preţ de pornire de 150.000 de euro.
De asemenea, la licitaţie a fost vîndut tabloul „Port\", de Marcel Iancu, pentru suma de 130.000 de euro, aceeaşi ca şi preţul de pornire. Lucrarea - realizată în ulei pe pînză, cu dimensiuni de 71 x 85,5 cm, semnată dreapta jos cu negru „M. Iancu\" şi datată 1939 - era evaluată la 150.000 - 200.000 de euro. Cele două opere fac parte din colecţia Doctor Dona. „Aişe\" de Camil Ressu a obţinut, în perioada interbelică, cel mai mare preţ pentru o lucrare de artă modernă românească, 80.000 de lei, sumă echivalentă în epocă cu preţul unei case la Şosea, în timp ce „Port\", a lui Marcel Iancu, este cea mai importantă lucrare de avangardă din colecţie şi, probabil, cea mai valoroasă pictură a maestrului rămasă în România. Pe de altă parte, tabloul „Tăietorul de lemne\", realizat de Camille Pissarro, cea mai preţioasă operă de artă scoasă la vînzare în România pînă în prezent, evaluat la o sumă cuprinsă între 4 şi 6 milioane de euro, nu şi-a găsit cumpărător. Preţul de pornire al operei, care face parte din colecţia Doctor Dona, a fost de 2,85 milioane de euro.
Lucrările „Fetiţă cu basma\", de Nicolae Tonitza, evaluată la 90.000 - 120.000 de euro şi „Car cu boi\", de Nicolae Grigorescu, evaluată la 25.000 - 35.000 de euro, nu şi-au găsit cumpărător. Totodată, la licitaţie au mai fost vîndute şi pictura „Dante şi Virgiliu în Infern (Barca lui Dante)\", de Eugene Delacroix (copie de epocă, posibil copie din atelier), pentru 22.500 de euro şi sculptura „Omagiu Terpsiforei\", a lui Salvador Dali, pentru 13.000 de euro.
Licitaţia a fost condusă de actorul Marius Florea Vizante, jurnalistul Tudor Octavian şi brokerul Victor Safta. Printre cei prezenţi la licitaţie s-au numărat Prinţul Paul şi Prinţesa Lia şi omul de afaceri Dinu Patriciu.
În cadrul evenimentului au fost scoase la licitaţie 136 de picturi, sculpturi, fotografii şi lucrări de ceramică, cu o valoare estimată la 5 - 7 milioane de euro, majoritatea acestora fiind adjudecate. De asemenea, la licitaţie au fost vîndute opere importante din colecţia istorică Doctor Dona, retrocedată de Muzeul Naţional de Artă al României moştenitorilor familiei, acestea fiind, prin valoarea lor neobişnuită, „vedetele\" evenimentului. Cele şapte picturi şi sculpturi din colecţia Dona sînt clasate în categoria Tezaur a patrimoniului cultural mobil, ele neputînd fi exportate.
Licitaţia Artmark este o premieră în România: pînă la acest eveniment, nicio lucrare retrocedată de Muzeul Naţional de Artă al României nu a mai fost scoasă la vînzare. Preţul de pornire al operelor scoase la licitaţie a variat între 100 de euro şi 2,85 milioane de euro. Licitaţia de Vară a casei Artmark a cuprins patru secţiuni: artă românească şi de patrimoniu, clasică şi modernă; artă românească contemporană tînără; artă de tezaur; artă europeană. Potrivit reprezentanţilor Artmark, valoarea uzuală a unei opere de artă este stabilită în funcţie de numărul de cumpărători şi de preţurile de vînzare ale artistului pe piaţa europeană. În ceea ce priveşte dezvoltarea pieţei de artă din România, aceştia s-au declarat optimişti, ei calificînd Licitaţia de Vară drept „o ocazie de a investi\". „Nu trebuie să fii colecţionar pentru a iubi arta. Este suficient să ai o lucrare de Pissarro pentru a fi cel mai important colecţionar din România\", au spus aceştia la o conferinţă de presă care a precedat evenimentul. Potrivit organizatorilor, majoritatea cumpărătorilor din România sînt colecţionari şi, mai rar, investitori în artă, pe pieţele mature raportul fiind invers. Cea mai înaltă cotă de vînzare în România o are în prezent Nicolae Tonitza.