Tablouri furate de la un bancher de origine română, retrocedate

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Tablouri furate de la un bancher de origine română, retrocedate

Monden 13 Martie 2014 / 00:00 794 accesări

Franţa a returnat proprietarilor de drept trei tablouri furate de nazişti în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. În cadrul unei ceremonii oficiale, ministrul Culturii, Aurelie Filippetti, a semnat actul de repunere în proprietate pentru cele trei opere de artă, care au revenit moştenitorilor bancherului de origine româno-evreiască Richard Soepkez. Este vorba despre lucrările ”Madonna cu Copilul”, semnată de maestrul secolului al XlV-lea Lippo Memmi, ”Peisaj de munte”, semnat de artistul flamand Joos de Momper, care a trăit în perioada 1564-1635, şi o canava cu portretul unei femei din secolul al XVlll-lea, aparţinând unui autor necunoscut. Ar putea fi vorba despre o copie a unui portret al actriţei Angelique Drouin, realizat de pictorul Louis Tocqué, dar specialişitii nu s-au pus niciodată de acord.

FAPTE RELE ÎNDREPTATE? La ceremonie a fost prezent nepotul lui Richard Soepkez, Nicholas Florescu, în vârstă de 62 de ani. Acesta trăieşte în prezent la Houston, în statul american Texas. ”Este de necrezut ce se întâmplă. Gândiţi-vă câte s-au întâmplat de atunci. Nu mai speram să le mai vedem vreodată, dar Guvernul francez a fost de mare ajutor în a le găsi”, a declarat acesta, extrem de emoţionat de gestul autorităţilor franceze. De la Paris urma să călătorească la Antibes, unde tatăl său, ajuns la vârsta de 89 de ani, încă mai trăieşte în reşedinţa familiei Soepkez. Unul dintre tablouri este reclamat de fotografa Ileana Florescu, strănepoata bancherului Richard Soepkez.

Lucrarea ”Madonna cu Copilul” a fost furată din domiciliul de la Cannes al familiei Soepkez, de persoane necunoscute, în timp ce tabloul ”Peisaj de munte” a fost rechiziţionat de nazişti pentru a fi expus în galeria de artă pe care Hitler vroia să o construiască în oraşul său natal, Linz, din Austria. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Hitler a ordonat strângerea celor mai importante opere de artă din teritoriile pe care Germania nazistă le controla. Au fost devalizate colecţii întregi de artă, particulare sau de stat. De exemplu, celebrul muzeu Luvru a fost pur şi simplu golit. Peste 100.000 de opere de artă au fost furate şi, fiind ţinute în condiţii improprii, multe s-au deteriorat sau au fost distruse pe drumul către ascunzători. Restituirea operelor de artă a fost, de la început, un proces greoi, pentru că identificarea proprietarilor de drept s-a făcut cu migală, tocmai în ideea ca lucrările să fie retrocedate corect. Apoi, din păcate, după război, familii întregi au fost decimate şi s-au găsit foarte greu urmaşi de drept pentru acestea. Nu în ultimul rând, retrocedarea s-a făcut doar în teritoriile eliberate de Aliaţi, în timp ce Uniunea Sovietică a avut pretenţia ca orice opere de artă găseşte în calea Armatei Roşii să fie rechiziţionate ca despăgubire de război. În custodia Franţei se găsesc circa 2.000 de opere de artă cu origini incerte. Până acum, doar zece dintre acestea au fost retrocedate proprietarilor de drept în mai puţin de un an de zile.



12