ASF vrea să paseze sarcina supervizării tarifelor RCA unor firme independente de actuariat. Păi ăsta-i principalul motiv de scandal din piața pe care, în teorie, o supraveghează... Dacă nu vrea să facă asta, ce rost mai are instituția? În practică, proiectul vine la pachet cu (prea) multe întrebări - cine trage la răspundere firma de actuariat? Și, de asemenea, cum elimini orice suspiciune de înțelegere între actuar și asigurător? Miza financiară este uriașă, căci o scumpire cu doar 1% a poliței RCA înseamnă un câștig suplimentar de fix zece milioane euro pentru firmele de profil.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) nu mai suportă presiunea supervizării tarifelor RCA și vrea să paseze sarcina unei firme independente de actuariat. Cel puțin asta se înțelege dintr-un proiect de modificare a normei 39/2016 privind asigurările din România, inițiat de ASF, care mai prevede obligativitatea firmelor de profil de a acorda asistență șoferilor, în caz de accident. Astfel, asigurătorii ar putea transmite, în termen de 30 de zile de la data modificării tarifelor poliței auto obligatorii, un raport întocmit de un actuar independent, aprobat de ASF, care să certifice treaba. Apar, însă, foarte multe probleme, avertizează președintele Asociației Service-urilor (ASSAI), Cristian Muntean - „Cum tragi la răspundere o firmă privată, dacă greșește (cu ghilimelele de rigoare)? Cum elimini suspiciunea unei înțelegeri dintre actuar și asigurător, când există o miză financiară uriașă la mijloc? Cine răspunde pentru posibilele erori de calcul (tot cu ghilimele) ale actuarului; aceste erori sunt plătite în mod OBLIGATORIU de cei peste șase milioane de proprietari de autovehicule“. Dar iată și întrebarea de 1.000 de puncte - dacă ASF nu-și asumă supervizarea tarifelor RCA, acest casus belli al pieței de asigurări, ce rost mai are instituția? Și apoi, dacă prețul calculat în noul stil este uriaș și favorizează (din nou) firmele de asigurări, unde ne trimite ASF să protestăm? În fața firmei de actuariat... „Creșterea prețului unui produs cu până la 9% este insesizabilă pentru majoritatea cumpărătorilor. Până la 30%? Nu iese nimeni în stradă. Peste 50%? Poate va protesta cineva. Știi cât reprezintă o creștere cu 1% a prețului RCA pentru asigurători? Fix zece milioane euro. Calculează singur ce-nseamnă o scumpire cu 30 - 50%. Chiar crezi că le va fi greu firmelor de asigurări să se revanșeze în fața actuarilor pentru astfel de majorări?“, conchide Muntean. În altă ordine de idei, prin același proiect, ASF vrea să oblige asigurătorii „să instituie un canal de comunicare prin care asiguraţii pot solicita informaţii legate de regularizarea daunelor produse vehiculelor avariate în accidente de circulaţie acoperite de polița RCA“. Bonus - asigurații trebuie asistați, la cerere, dacă nu știu ce-au de făcut. La câte modificări a suferit legea RCA, chiar era nevoie de asta.