În ultimii 11 ani, polița RCA, care - vai, vai! - provoacă numai și numai pierderi, după cum susțin asigurătorii, a adus încasări de 5,7 miliarde euro, în vreme ce daunele plătite în contul ei n-au sărit de 3,7 miliarde euro. Rămân două miliarde euro pentru cheltuieli și profit, spun asigurătorii, care s-au săturat de tupeul multinaționalelor, ASF și Parlamentului și dau un nou ultimatum - tarife mici la RCA, compensare directă a păgubitului, contracte pe termen scurt și plată a daunelor în limita a 30 de zile. Altfel, se pregătește o nouă rundă de proteste, Parlamentul fiind ținta directă!
ACUZE ȘI IARĂȘI ACUZE Patronatele din transportul rutier (UNTRR, FORT, APULUM și APTE 2002) consideră că tariful asigurării de răspundere civilă auto (RCA) este stabilit ca la bazar, arătând că, în ultimii 11 ani, „asigurătorii au încasat 5,7 miliarde euro din RCA și au plătit daune de 3,7 miliarde euro, adică le-au rămas în buzunare două miliarde euro pentru cheltuieli administrative și profit“ - „Firmele de profil se plâng de atâția ani că linia RCA este neprofitabilă, dar, cu toate acestea, țin strâns cu dinții de banii obținuți de aici. Asigurătorii ne spun că motorina e mai scumpă decât polița RCA, așa că le propunem să cumpărăm și noi asigurare la același nivel de preț ca-n UE. La motorină nu există o diferență de 300%!“. Culmea, asigurătorii au adus în discuție și prețul pâinii (?!?). Iată și comentariul transportatorilor - „Pâinea este un bun de strictă necesitate, dar nu este obligatorie, românii nefiind penalizați dacă nu mănâncă așa ceva. Fără RCA nu se poate, însă, iar cei care n-au sunt amendați și se trezesc cu autovehiculul blocat. Ba mai mult, pentru că POT și pentru că nu îi deranjează nimeni, asigurătorii stabilesc cum vor ei aceste tarife“.
CE NU SE VREA La rândul lor, cei din confederația COTAR spun că au analizat propunerile de modificare a legii RCA și consideră că multinaționalele care au pierderi în piața românească de asigurări ar trebui să se orienteze către alte țări - „Poate își vor putea face de cap acolo, așa cum și-au făcut la noi“. În opinia președintelui COTAR, Vasile Ștefănescu, Parlamentul României nu ar trebui să grăbească adoptarea legii RCA, fiind mai OK să se aștepte o lună, două, întru identificarea disfuncționalităților din piață - „Dacă autoritățile vor pune interesele politice peste cele ale cetățenilor, noi vom anunța în cel mai scurt timp un nou calendar de proteste, care vor viza direct Parlamentul!“. Transportatorii critică și Uniunea Națională a Societăților de Asigurare din România (UNSAR), care nu acceptă compensarea directă (adică repararea mașinii în baza propriei polițe RCA) și nici contractele RCA mai scurte de șase luni - „Ba mai mult, asigurătorii vor ca termenul de soluționare a dosarelor de daună și, implicit, plata lor să rămână tot de 90 de zile. De ce-ar scădea la 30 de zile?“. Și iarăși a ajuns mingea în terenul autorităților. „Succesuri“!