Mustafa Tartoussi, armatorul vasului “Iman T”, cu care se bănuieşte că ar fi fugit Omar Hayssam din ţară, a declarat, ieri, la Curtea de Apel Bucureşti, că acesta nu ar fi putut supravieţui dacă ar fi părăsit ţara în magaziile de depozitare ale navei, din cauza temperaturilor extrem de ridicate. Tartoussi a explicat judecătorilor că vasul “Iman T” a fost luat în vizor de autorităţile portuare şi căpitanul acestui vas, Youssef, ar fi fost amendat cu 1.200 de euro la intrarea în port pentru că la bordul navei s-ar fi găsit un bax de ţigări. Mustafa a continuat explicînd că pe toată durata şederii vasului în portul Constanţa, agregatul ar fi fost supravegheat îndeaproape de autorităţile portuare şi de organele de informaţii. Spre finalul declaraţiei, armatorul a spus că, anterior episodului fugii lui Hayssam, ar fi efectuat \"patru transporturi strategice pentru Guvernul român, cu aprobarea acestuia\" şi că a fost riguros verificat la acea vreme de organele de informaţii. Totodată, Tartoussi a mai arătat că era certat cu Hayssam şi că singurele relaţii profesionale pe care le mai avea cu familia omului de afaceri sirian erau cu fratele acestuia, Mahmoud. La termenul de ieri al procesului, instanţa i-a audiat şi pe fraţii lui Omar Hayssam, Mukhles şi Mahmoud. Amîndoi au susţinut în faţa instanţei că în perioada 28 - 30 iunie 2006, zilele premergătoare fugii fratelui lor Omar Hayssam, ei nu au părăsit Bucureştiul şi că nu au fost în Constanţa. La sfîrşitul lunii noiembrie, procurorii i-au trimis în judecată pe Mustafa Tartoussi, Mukhles şi Mahmoud Omar pentru înlesnire a ieşirii din ţară a unei persoane despre care se cunoştea că este cercetată pentru fapte de terorism, precum şi pe Hayssam, sub aspectul comiterii infracţiunii de trecere frauduloasă a frontierei de stat. Cercetările efectuate în faza de urmărire penală au relevat faptul că plecarea din ţară a învinuitului Hayssam s-a realizat pe cale maritimă, pe baza aportului infracţional al inculpaţilor Mustafa Tartoussi, Mukhles Omar şi Mahmoud Omar, aport justificat de considerente de ordin material - în primul caz - şi de ordin familial - în cel de al doilea caz. Tartoussi Mustafa, cetăţean sirian, era stabilit de mai mulţi ani pe raza municipiului Constanţa, fiind asociat şi administrator al SC Tartoussi Shipping SRL Constanţa şi SC Askila Shipping SRL Constanţa. În această ordine de idei se cuvine menţionată situaţia juridică a navei “Iman T”, sub pavilion RPD Coreea de Nord, navă ce a fost achiziţionată în anul 2000 de către SC Tartoussi Shipping SRL Constanţa fiind transferată unor armatori străini. Toate aceste legături şi ceea ce se cunoştea despre Tartoussi Mustafa l-au determinat pe Hayssam să îşi organizeze plecarea din România prin portul Constanţa cu o navă manageriată şi agenturată de inculpat. În 20 februarie, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis condamnarea, în lipsă, la 20 de ani de închisoare a omului de afaceri Omar Hayssam. Hayssam este urmărit general naţional şi internaţional în baza unui mandat de arestare preventivă în lipsă emis de către Curtea de Apel Bucureşti.