În contextul în care România putea fi dată în judecată la Curtea Europeană de Justiţie (CEJ) pentru taxa auto, premierul Tăriceanu era, ieri, preocupat de aspectul moral al situaţiei şi de delimitările filosofico-sociale ale raţionalului de… iraţional. El a declarat în faţa reprezentanţilor organizaţiilor civice (cu ocazia unei întrevederi la Palatul Victoria, la care au participat ministrul Finanţelor, Varujan Vosganian, ministrul Mediului, Attila Korodi şi şeful Departamentului pentru Afaceri Europene, Adrian Ciocănea), că dezbaterile pe tema taxei auto au depăşit limitele unei dezbateri „fireşti” şi s-au transformat într-o “campanie violentă de instigare la nesupunere civică”. “Mi se pare mai grav lucrul pe care l-am văzut, pentru că dincolo de o dezbatere firească, în care multele critici pot fi exprimate oricînd... cred că s-a trecut cu mult peste această atitudine şi a fost chiar o campanie violentă de instigare la nesupunere civică, ceea ce mi se pare că depăşeşte limitele raţionalului”, a declarat el. După întîlnirea presărată cu „tăricenisme” şi luînd în considerare şi avertismentul primit, tot în cursul zilei de ieri, din partea Comisia Europene (CE), care a clarificat cît se poate de... european lucrurile - „decizia de a trece la al treilea stadiu al procedurii de infringement, trimiterea cazului la CEJ, va fi luată de către Comisie dacă Parlamentul României nu modifică legea taxei auto cît de repede posibil” - Tăriceanu a revenit la sentimente mai bune, părînd, potrivit vorbei populare că, „nici usturoi n-a mîncat, nici gura nu-i miroase”. El a arătat că nu a fost niciodată împotriva unei noi modificări şi că, începînd cu luna iulie, proiectul ordonanţei privind taxa de poluare auto va fi restructurat prin introducerea unor reguli care să permită corelarea taxei cu nivelul emisiilor poluante. „Din discuţiile cu reprezentanţii agenţiilor neguvernamentale de mediu, a rezultat o propunere care mi se pare acceptabilă şi la care sînt receptiv, aceea de a face o taxă care să se reflecte într-o formulă simplă, legată de nivelul taxei şi de nivelul de emisii de CO2, după principiul poluatorul plăteşte. Cu cît poluează mai mult, cu atît plăteşte mai mult”, a spus Tăriceanu, precizînd că formula actuală a taxei de poluare a automobilelor pare să nu fie percepută „în esenţă” ca o astfel de taxă şi că „există o percepţie care s-a creat şi care, spun foarte clar, este greşită. Taxa auto nu a fost gîndită ca una care să aducă bani la buget, ci care să constituie o frînă, o piedică în calea importurilor de maşini de ocazie”, a mai spus şeful Guvernului.