RESTITUIRE Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a dat un verdict final, care nu mai poate fi atacat, în ceea ce priveşte taxa auto în România: contravine normelor europene. În urma acestei decizii, Guvernul României, din bugetul naţional, trebuie să returneze banii celor care au plătit taxa auto. Numai că îşi vor primi înapoi banii pe taxa auto doar românii care vor da statul în judecată. Cu alte cuvinte, românii se reîntorc la instanţe din ţară, care de această dată, în baza rezoluţiei CJUE, vor trebui să le dea câştig de cauză. „În urma deciziei CJUE, care a stabilit definitiv că taxa introdusă de Guvernul Boc în 3 februarie 2012, cred că era cu câteva zile înainte să îşi dea demisia premierul Boc, este neeuropeană, avem de dat banii oamenilor înapoi. În funcţie de toate restricţiile şi toate posibilităţile bugetare, o să dăm banii înapoi, să vedem cum şi în cât timp facem acest lucru”, a declarat ieri premierul Victor Ponta, la începutul şedinţei de Guvern. Potrivit CJUE, taxa auto instituită de Guvernul României în ianuarie 2012 contravine Articolului 110 a Tratatului de Funcţionare al Uniunii Europene (TFUE).
ROMÂNU’ PLĂTEŞTE Dar cum a început această nebunie? Prima oară, taxa de primă înmatriculare a fost introdusă de Guvern în luna aprilie 2008, fiind calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte. A fost prima măsură disperată a Guvernului Boc prin care spera să aducă venituri la buget. Numai că rezultatul a fost cu totul altul. Românii au plecat să-şi înmatriculeze maşinile în Bulgaria, fapt ce a creat numeroase probleme în ţară, mai ales în cazul evenimentelor rutiere cu astfel de maşini înmatriculate la vecinii de la sud de Dunăre. Situaţia fost complet scăpată de sub control, ba mai mult, UE a atras atenţia în câteva rânduri că România are o problemă în ceea ce priveşte această taxă. În ianuarie 2012, Guvernul a venit cu o altă formă a taxei auto, care avea ca scop să facă taxa pe poluare conformă cu Articolul 110 din TFUE. Dar nici noua variantă de taxă nu a fost bună, motiv pentru care, acum, Guvernul trebuie să returneze banii. De la 15 martie 2013, Guvernul a înlocuit taxa auto cu timbrul de mediu, iar noua formulă de calcul a condus la o creştere, în medie, de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi la o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro. Cu alte cuvinte, românii se văd acum nevoiţi să plătească pentru incompetenţa Guvernului Boc, pentru că nu ştim dacă acei bani pe care i-au încasat mai există în buget. La fel cum românii trebuie acum să plătească împrumutul de 20 de miliarde de euro pe care l-a luat acelaşi Guvern Boc de la Fondul Monetar Internaţional pentru că nu a fost în stare să vină cu alte măsuri pentru a combate criza economică.