Am scăpat pentru multă vreme de taxa de mediu! De acest lucru ne asigură însuși ministrul Mediului, Daniel Constantin, care a spus că sarcina impunerii unei taxe de acest gen va fi pusă în spinarea autorităților locale, care trebuie întâi să pună la punct infrastructura, după care să se ocupe de zonarea localităților și să stabilească taxele. Cum știm că românii sunt repetenți la capitolul „infrastructură”, putem fi liniștiți mult și bine!
Poporul român este învățat cu bătaia, la fel cum este obișnuit și cu taxele. Chiar și atunci când Guvernul ia măsuri de eliminare a taxelor, este de așteptat ca respectivele obligații fiscale să fie înlocuite sau redenumite, după principiul „aceeași Mărie cu altă pălărie”. La fel s-a întâmplat, în ultima vreme, cu taxa de mediu. Stabilită inițial ca taxă de primă înmatriculare, această obligație fiscală a cunoscut mai multe forme, în funcție de chichițele legislative pe care le-au găsit legiuitorii pentru a evita posibilele atacuri în instanță lansate de plătitori. Taxa a fost din nou anulată, însă nu printr-o decizie a instanței, ci printr-o lege adoptată la începutul anului. În mod firesc, toată lumea s-a întrebat cum și cu ce va fi înlocuită taxa de mediu. Cea mai recentă variantă vehiculată a fost cea a taxării diferențiate, în funcție de zona din oraș în care pătrunde autoturismul. De exemplu, dacă intră cineva cu mașina în centrul orașului este posibil să plătească mai mult decât dacă merge la periferie.
AUTORITĂȚILE LOCALE DECID DACĂ IMPUN TAXARE
Ministrul Mediului, Daniel Constantin, a declarat că, deocamdată, timbrul de mediu nu va fi înlocuit cu nicio taxă nouă. În schimb, se lucrează la o legislaţie care să permită administraţiilor publice locale să implementeze un asemenea sistem de taxare. Cu toate acestea, o asemenea obligație fiscală nu va fi impusă înainte de a se asigura o infrastructură viabilă. „În unele oraşe europene, unde există o supraaglomerare, s-a introdus taxarea maşinilor care intră în aglomerările urbane, în funcţie de gradul de poluare. Este un instrument pe care îl au la dispoziţie administraţiile publice locale. După cum se văd lucrurile, în acest moment, şi cred că nici pe termen mediu, nu se va introduce niciun fel de taxă suplimentară”, a declarat Constantin, care a punctat că ar trebui să existe variante alternative pentru ca maşinile să nu intre în aglomerările urbane. „M-aş bucura, ca ministru al Mediului, să am la fiecare intrare într-un oraş mai mare o parcare în care oricine să poată să îşi lase maşina, să ia metroul, să ia o maşină electrică, să închirieze vehicule mai prietenoase cu mediul. Cred că înainte de a introduce taxe trebuie să creăm o infrastructură”, a mai spus Constantin.
ECO-VIGNETE FĂRĂ TAXĂ
Până când se va îmbunătăți infrastructura, Guvernul va impune ca fiecare mașină să fie marcată cu o „eco-vignetă”, în funcție de norma de poluare a motorului. Conform proiectului ce urmează să fie propus de Ministerul Mediului, toate service-urile unde se face Inspecţia Tehnică Periodică (ITP) ar urma să fie obligate să lipească pe parbrizul maşinii căreia i se face ITP-ul un sticker (abţibild) conform normei de poluare trecute în talonul autovehiculului. Asta înseamnă că ar urma să fie cel puţin şapte tipuri de abţibilduri, fiecare având o culoare distinctă, pentru motorizările Non-euro, Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 şi Eco/Hibrid, pentru maşinile electrice şi hibrid. Ministrul Daniel Constantin a precizat că acest sistem nu presupune costuri suplimentare, dar creează premisele ca autorităţile publice locale, după ce vor face zonarea oraşelor, să poată introduce un sistem de taxare în funcție de gradul de poluare.