Taxa de poluare auto a fost redusă de Guvern, prin ordonanţă de urgenţă, cu o treime, raportat la valoarea triplată aplicată începînd cu 15 decembrie 2008, a anunţat, ieri, premierul Emil Boc. Prin reducerea cu o treime, taxa de poluare auto ajunge la un nivel dublu faţă de suma percepută la data introducerii taxei pe poluare auto, în iulie 2008. Proprietarii care au achiziţionat vehicule înainte de 15 decembrie 2008, dar nu au încheiat procedurile de înmatriculare, vor plăti taxa aflată în vigoare la data cumpărării. „Am reglementat situaţia maşinilor care au fost cumpărate înainte de 15 decembrie 2008 şi care, prin ordonanţa de astăzi, au posibilitatea în continuare să şi le înmatriculeze pe baza legii vechi, adică legea din iulie, la cuantumul de atunci al taxei. În cazul în care şi-au înmatriculat maşina între timp, vor primi diferenţa de taxă pe care au achitat-o”, a spus Boc. Pentru maşini Euro 4 cu cilindree sub doi litri nu va fi plătită taxa de poluare, conform sistemului aplicat de la sfîrşitul anului trecut. Noua taxă va intra în vigoare la momentul publicării ordonanţei de urgenţă în Monitorul Oficial. Dan Cîrlan, secretar de stat în Ministerul Mediului, a precizat că reducerea cu o treime a taxei va fi aplicată în cazul tuturor vehiculelor şi că proprietarii de maşini care pot plăti taxa la vechea valoare trebuie să se încadreze în anumite termene.
“Toţi cei care şi-au cumpărat maşini pînă în 15 decembrie 2008 se împart în două categorii: unii care au înmatriculat deja, dar după 15 decembrie, plătind taxa triplată, şi alţii care încă nu şi-au înmatriculat maşina cumpărată înainte de 15 decembrie. Şi unii, şi ceilalţi au dreptul de a-şi înmatricula maşina, din momentul în care această ordonanţă intră în vigoare, cu taxa veche. Cei care au apucat să o înmatriculeze şi să plătească triplu, vor primi diferenţa de taxă înapoi, dar au obligaţia ca în 20 de zile să depună o cerere, cu scop informativ, către autoritatea fiscală şi în următoarele 70 de zile să-şi termine procedurile de completare a dosarului de înmatriculare efectivă a maşinii. Pentru cei care şi-au înmatriculat maşina şi au plătit triplu, din momentul în care depun cererea, în termen de 45 de zile primesc diferenţa de taxă înapoi”, a spus Cîrlan, adăugînd că 2008 a fost primul an în care numărul autovehiculelor vechi înmatriculate în România, aproximativ 300.000 unităţi, l-a depăşit pe cel al autovehiculelor noi, de 270.000 maşini. “Şi poate indicatorul cel mai îngrijorător cu putinţă este modul în care a evoluat raportul dintre maşinile vechi şi maşinile noi înmatriculate la un moment dat. În iunie 2008, se înmatricula o maşină veche la cinci noi, iar în decembrie 2008, raportul a ajuns patru maşini vechi la una nouă. Deci, e o deteriorare de peste 20 de ori a raportului dintre numărul de maşini vechi şi numărul de maşini noi înmatriculate în România”, a explicat el. Amintim că Executivul a decis, în luna aprilie a anului trecut, introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe, aceasta înlocuind, la 1 iulie 2008, taxa de primă înmatriculare aflată atunci în vigoare. Pe baza acestei grile, taxa a crescut în cazul maşinilor noi vîndute în România, în timp ce valorile au scăzut la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 şi Euro 2 cu motoare de pînă în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămînînd totuşi mai mare pentru automobilele vechi de import. Cum era şi normal, după modificarea taxei auto, vînzările de maşini noi au început să scadă, iar cele de autoturisme second-hand de import să crească. În acest context, Guvernul a decis, în decembrie, prin ordonanţă de urgenţă, ca taxa de poluare auto percepută la achiziţia maşinilor noi să fie suspendată începînd cu 15 decembrie 2008, pînă la sfîrşitul lui decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de pînă la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România şi în UE. Simultan, taxa auto pentru achiziţia vehiculelor second-hand a fost triplată comparativ cu valorile din luna iulie. Recent, Comisia Europeană a informat însă Guvernul României că această ordonanţă de urgenţă, prin care taxa de poluare auto a fost triplată, încalcă legislaţia comunitară.