Taxa de primă înmatriculare dă bătăi de cap Fiscului!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Taxa de primă înmatriculare dă bătăi de cap Fiscului!

Economie 02 August 2007 / 00:00 862 accesări

Pentru autoturismele care se înmatriculează prima dată în România, indiferent dacă sînt din producţia internă sau externă, trebuie achitată o taxă de primă înmatriculare. În acest sens, pe site-ul Ministerului Economiei şi Comerţului, există un program de calculare a cuantumului taxei. În principiu, valoarea ei depinde de trei parametri: vechimea autoturismului (anul fabricaţiei), capacitatea cilindrică şi norma de poluare. “Este destul de dificil de stabilit cine are răspunderea calculării acestei taxe. Pentru acest lucru, sînt implicate trei instituţii: Registrul Auto Român, Trezoreria şi Poliţia”, a declarat Laurenţiu Mateizer, trezorierul-şef al Activităţii de Trezorerie şi Contabilitate Publică Constanţa. Potrivit acestuia, din cei trei parametri (în funcţie de care se calculează valoarea taxei de primă înmatriculare), norma de poluare este cel mai greu de stabilit, întrucît nu este explicit specificată nicăieri. “Este un fenomen destul de greu de explicat de către o instituţie cum este cea a Finanţelor, pe motiv că nu are oameni specializaţi în domeniul respectiv. Atunci a rămas prin lege, dar nici prea clar explicat, că răspunderea pentru calcularea acestei taxe revine plătitorului”, a adăugat Mateizer.

În momentul în care contribuabilul vine la Trezorerie, întreabă lucrătorul de la ghişeu cît are de plătit. Astfel, Trezoreria a introdus, la ghişeele Trezoreriei din întreg judeţul, un program de calculare a taxei, pentru ca angajaţii instituţiei să-i ajute pe contribuabili. Pentru aceasta, deţinătorul autoturismului trebuie să se prezinte la ghişeu cu cartea de identitate în original a maşinii. Aparent, este o problemă simplă, însă există o dificultate în calcularea acesteia. “Ceea ce este clar în toată această poveste este faptul că responsabilitatea calculării taxei cade în sarcina contribuabilului, pe care trebuie să o achite la Trezorerie, după care se deplasează la Poliţie pentru înamtricularea autoturismului. Poliţia, avînd specialişti mult mai competenţi decît personalul nostru de la ghişee, se mai uită pe cartea tehnică a maşinii şi observă anumite neconcordanţe. Sînt unii oameni care vin cu cartea tehnică a maşinii, scrisă în limba italiană sau alţii care au cumpărat autoturismul în leasing şi întreabă cine trebuie să achite taxa (cel care o cumpără sau firma la care a făcut leasing). Lucrurile nu sînt tocmai simple”, a mai spus Mateizer. În realitate, există numeroase cazuri în care taxa nu a fost bine calculată, iar contribuabilul trebuie să se întoarcă la Trezorerie pentru a achita diferenţa.

Ghişeu unic?

În memorandumul emis, la începutul lunii mai 2007, de către Guvernul României, se prevede înfiinţarea unui ghişeu unic pentru plata taxei de primă înmatriculare, organizat în sediul Serviciului Poliţiei Rutiere. Ar fi o soluţie pentru simplificarea acestui traseu care dă bătăi de cap contribuabililor. Cu toate acestea, finanţiştii nu prea văd cum s-ar putea realiza acest ghişeu unic, întrucît a apărut un ordin al ministrului Economiei şi Comerţului, potrivit căruia se recomandă să fie achitată în localitatea de arondare a contribuabilului care a achiziţionat autoturismul.

“În concluzie, dacă un cetăţean din Baia Mare cumpără un autoturism din Constanţa, trebuie să meargă la Baia Mare să achite taxa de primă înmatriculare, şi apoi să meargă la Poliţia de nu ştiu unde, astfel că nu mai este valabil principiul ghişeului unic”, a mai arătat Mateizer. Probabil că, în timp, se va reglementa această problemă, în condiţiile în care se va merge pe principiul înfiinţării ghişeului unic...



12