Dacă pînă acum nu a reuşit să strîngă bani din rovinietă, deşi a controlat la sînge şoferii care folosesc şoselele ţării, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) trece acum la comercianţii de pe marginea drumurilor. Pentru a strînge bani pentru repararea şi întreţinerea drumurilor, reprezentanţii CNADNR vor controla şi taxa peste 2.500 de comercianţi care folosesc ilegal zona drumurilor naţionale. “În total, în zona drumurilor naţionale, există, în prezent, 6.438 de amplasamente. Dintre acestea, doar 3.897 de utilizatori ai zonei drumurilor naţionale au fost avizaţi, respectiv au încheiat contracte cu CNADNR şi plătesc taxele către administratorul drumurilor”, au declarat reprezentanţii companiei de drumuri. Veniturile de utilizare a zonei drumurilor se ridică, pe primul trimestru 2009, la peste 3,7 milioane de lei, bani insuficienţi pentru întreţinerea drumurilor. “În prezent, toţi banii pentru întreţinerea multianuală a drumurilor pe 2009 sînt cheltuiţi şi încercăm să găsim soluţii pentru a suplimenta bugetul, prin creşterea veniturilor proprii, respectiv contravaloarea rovinietei şi veniturile care ar trebui să vină din utilizarea zonei drumurilor de către comercianţi. Mulţi dintre aceştia sînt obligaţi să încheie contracte cu CNADNR şi să plătească o taxă, în funcţie de suprafaţă” a declarat, la începutul lunii mai, directorul de infrastructură rutieră din MTI, Adrian Ionescu. CNADNR va efectua controale pentru a depista comercianţii care folosesc zona drumului ilegal, fără să fi încheiat, în prealabil, contracte obligatorii cu compania. În plus, reprezentanţii companiei de drumuri au precizat că acelor comercianţi care refuză să încheie contracte, li se va bloca accesul la drumul naţional prin montarea parapeţilor de beton. “Pentru întreţinerea drumurilor iarnă-vară, anul trecut s-a început cu un buget de 578 milioane lei, iar execuţia finală a fost de 1,5 miliarde lei. În 2009, ar putea fi alocaţi peste 1 miliard de lei, din care, pentru început, s-au primit 277 milioane lei, iar cu 80% din aceştia au fost plătite contractele multianuale de întreţinere rămase restante din 2008. Practic, în trimestrul I, fondurile pentru înreţinerea drumurilor sînt insuficiente” a mai declarat Adrian Ionescu.