Secretarul de stat în Ministerul Integrării Europene, Leonard Orban, este de părere că "este foarte important ca, de la momentul aderării, România să îndeplinească toate angajamentele pe care şi le-a asumat prin Tratatul de aderare şi să evite sub orice formă încălcarea prevederilor Tratatului Uniunii Europene". În acest sens, Orban a atras atenţia, la Şcoala de vară a TNL, că "prevederea noului Cod Fiscal referitoare la taxele pentru maşinile second hand ar putea fi considerată o încălcare a Tratatului UE, ceea ce, în ultimă instanţă, ar putea atrage sancţiuni financiare extrem de dure". El a subliniat că, într-o primă fază, ţara noastră va fi "somată" să-şi amendeze legislaţia în vigoare, următorul pas fiind cel al sancţiunilor financiare. De aceea, el consideră că o primă soluţie ar fi amendarea legislaţiei. Potrivit noului Cod Fiscal, care va intra în vigoare de la 1 ianuarie, de la acea dată va fi introdusă o taxă de înmatriculare pentru autoturisme şi autovehicule, inclusiv comerciale, cu masa totală maximă autorizată de pînă la 3,5 tone inclusiv. Taxele stabilite în Parlament sînt sensibil mai mari decît sumele propuse de Guvern în proiectul de modificare a Codului Fiscal. În cazul maşinilor care respectă normele de poluare Euro 3, cu o capacitate cilindrică mai mică de 1.600 cmc şi cu o vechime mai mică de şase luni, taxa a fost stabilită la 612 euro, iar pentru cele cu o capacitate cilindrică de peste 3.000 cmc, mai vechi de şase ani, la 5.070 euro. Pentru o maşină Euro 2, cu capacitatea cilindrică de 1.600 cmc, taxa va fi de 2.704 euro, iar pentru cele cu o capacitate de peste 3.000 cmc, vor fi plătiţi 6.240 de euro. Posesorii de autovehicule din clasa Euro 1 cu o capacitate cilindrică de pînă la 1.600 de cmc vor achita 3.744 euro, în timp ce pentru autoturismele cu o capacitate de peste 3.000 cmc, taxa a fost fixată la 7.020 de euro. În cazul maşinilor noneuro, taxa de înmatriculare este de 4.000 euro pentru motorizări de pînă în 1.600 cmc şi de 7.500 euro pentru maşinile cu o capacitate de peste 3.000 cmc. Ministrul Finanţelor Publice, Sebastian Vlădescu, s-a pronunţat în favoarea menţinerii taxelor pentru înmatricularea autovehiculelor second-hand, după ce Comisia Europeană a criticat statele cu astfel de proceduri. Avertismentul lui Orban nu a fost însă auzit de Băsescu care a promulgat, ieri, noul Cod Fiscal.