Intervențiile telefonice la conducerea băncilor sunt o afacere bună, indiferent de mersul economiei. Că piața-i în creștere sau în contracție, un simplu telefon te poate ține pe linia de plutire. E riscant, ce-i drept, iar în multe cazuri ajunse în atenția publică se vorbește de chestiuni d-astea banale, de genul traficului de influență, datului de șpagă și grupului infracțional organizat, care-i fac să fie veseli pe cei de la DNA. Dar răsplata justifică riscul. După cum notează ex-bancherul Lucian Isar pe blogul său, restructurarea creditelor sau negocierea abrazivității creditorilor bancheri în cadrul procedurii de insolvență se desfășoară cu totul altfel dacă sunt precedate de-o convorbire telefonică. El dă și un exemplu, bazat pe fapte reale - „Un client, producător de materiale de construcții, nu respectă condițiile de creditare. Suntem în 2008, firma în cauză e din Moldova, iar banca începe discuții pentru restructurare. Maniera de lucru a clientului face ca negocierile să se prelungească mai multe luni, așa că vine criza, iar piața începe să se contracte. Omul nu crede însă când bancherul îi spune că urmează o scădere-șoc a pieței materialelor de construcții, invocând declarațiile publice ale guvernatorului BNR, potrivit căruia România este o oază de stabilitate și va crește cu 5% pe an, zece ani de-acum înainte. Banca începe demersuri de consolidare a poziției sale de creditor, anticipând că firma va declanșa cât de curând o insolvență frauduloasă. Și fix în acel moment, sună telefonul președintelui ne-executiv al băncii. I se spune că îl va vizita o rudă a clientului, în postură de consultant, ba chiar că va veni însuși clientul. I se cere să fie receptiv la propuneri. Întâlnirea decurge conform imaginației cititorului. Rezultatul - firma scapă basma curată“. Cine a sunat? Ce a spus? E mai puțin important. Cert este că practica consultanței dublate de telefoane de intervenție a fost și este o sursă majoră de „beneficii“ pe spatele băncilor supravegheate cu folos de BNR, conchide Isar. Dar banii pierduți aici trebuie recuperați cumva, nu-i așa? De la cine? Păi de la clienții care n-au un telefon la fel de greu.