Dacă, în anii trecuți, elevii mai puțin pregătiți pentru examenele naționale riscau să copieze de pe fițuici pentru a obține note mai mari la Bacalaureat, în ultima perioadă, tot mai mulți tineri ajung să fie eliminați din examene pentru că intră cu telefoanele în săli. La ultimele sesiuni ale Bacalaureatului, absolvenții erau eliminați pentru fraudă și tentativă de fraudă la examenele scrise, anul acesta, după primele două probe orale, numărul absolvenților eliminați a ajuns deja la 4, asta în condițiile în care la niciuna din probe elevii nu primesc note, ci calificative și nici nu pot fi respinși. Județul Constanța s-a mai confruntat în acest an cu o premieră nedorită: o elevă de clasa a VIII-a ce susținea Evaluarea Națională la Școala Gimnazială nr. 23 ”Constantin Brâncoveanu” din Constanța a fost eliminată din examen pentru că a fost prinsă cu telefonul mobil asupra sa. Se pare că tânăra avea telefonul mobil pitit la betelia pantalonilor și, din greșeală, acesta a făcut zgomot și a atras atenția supraveghetorilor. ”Fata a semnat la începutul probei că a luat la cunoștință regulamentul organizării acestui examen. După ce a fost descoperită cu telefonul, singură l-a predat și a semnat procesul verbal prin care a fost eliminată. A spus că nu l-a folosit, mama ei și-a cerut scuze. Îmi pare rău că s-a întâmplat, pentru că eleva nu era de nota 1”, a declarat, pentru ”Telegraf”, directorul școlii, prof. Ioana Matei. Cadrul didactic a precizat că se lovește frecvent la ore de elevi care încearcă să copieze, nerespectând regulile unor evaluări corecte.
CE SPUNE PSIHOLOGUL
Pentru a înțelege de ce aleg elevii să își asume riscul unor note mult sub capacitățile lor sau, în cazul celor care dau Bac-ul, chiar eliminarea pentru mai multe sesiuni de la examen, am discutat cu un psiholog care a explicat care sunt motivele care stau la baza acestor acțiuni. ”Elevii nu conștientizează consecințele faptelor lor. Vorbim despre o lipsă a maturizării, o neînțelegere a normelor de conduită socială. Totul pornește de la părinți, pentru că aceștia trebuie să îi educe pe elevi încă de la vârste mici să respecte normele, regulile de conviețuire socială, pentru că altfel apar consecințe”, a explicat, pentru ”Telegraf”, psihologul Cristina Gemănaru. Aceasta a spus că părinții nu trebuie să aștepte ca elevii să se maturizeze automat odată cu creșterea în ani, ci că maturizarea vine odată cu conștientizarea consecințelor faptelor lor. ”Adulții trebuie aibă pârghii de control asupra tinerilor, pentru că un tânăr care nu se supune regulilor va deveni un angajat-problemă, iar în final, dacă nu respectă regulile de conduită va ajunge o persoană inadaptabilă”, a explicat specialistul. Gemănaru a subliniat că aceste situații se pot preveni și se pot reduce dacă fiecare dintre cei implicați își va dori să facă schimbări în atitudine. ”Părinții trebuie să îi educe pe elevi în spiritul corectitudinii și să îi facă să înțeleagă că faptele pe care le fac au consecințe care îi pot afecta în viitor, elevii trebuie să înțeleagă faptul că regulile fac funcțională o societate și de aceea trebuie respectate, iar cadrele didactice să înțeleagă că trebuie să existe o limită între ceea ce le permitem și le iertăm elevilor noștri și ceea ce nu au voie să facă și trebuie pedepsit”, a concluzionat psihologul Gemănaru.