Telefonul unde strigătele de ajutor ale copiilor sunt auzite

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Sesizările curg 0241/983 - O şansă pentru copiii abuzaţi şi neglijaţi

Telefonul unde strigătele de ajutor ale copiilor sunt auzite

Eveniment 30 Ianuarie 2013 / 00:00 1400 accesări

Un copil ar trebui să reprezinte un motiv de bucurie în orice familie, indiferent cât este de săracă sau bogată. Însă nu întotdeauna se întâmplă aşa! Din contră! Sunt multe cazuri în care adulţii care provin din familii dezorganizate şi au situaţii financiare precare devin părinţi total nepregătiţi pentru noua calitate pe care au dobândit-o. Într-o perioadă mai scurtă sau mai lungă constată că odrasla mai mult îi încurcă şi atunci decid să-şi părăsească copiii şi să nu-şi asume responsabilitatea de a fi părinte, sub diverse forme.

ÎNTRE CINCI - ŞASE SESIZĂRI ZILNIC Astfel, în fiecare zi apar cazuri de copii abuzaţi, neglijaţi sau chiar exploataţi de părinţi, iar Constanţa nu face excepţie din acest punct de vedere. Linia Telefonului Cazurilor de Urgenţă sau Telefonului Copilului (nr: 0241/983) funcţionează 24 de ore din 24 în cadrul Serviciului de Intervenţie în Situaţii de Abuz, Neglijare şi Violenţă în Familie (SISANVF) în cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC). Şeful Serviciului, Simona Simionescu, ne-a declarat că zilnic se primesc în medie cinci - şase sesizări, însă parte din telefoanele primite sunt şi greşite, pentru că sunt constănţeni care sună la Telefonul Copilului doar pentru că nu ştiu căror instituţii să se adreseze. Şi ei primesc indicaţii de la operator şi sunt direcţionaţi către instituţiile competente. Însă atunci când operatorii primesc telefoane cu sesizări întemeiate, situaţia se schimbă.

ÎNCĂ DOI MINORI ABANDONAŢI Unul dintre angajaţii în sarcina căruia a căzut preluarea cazurilor semnalate telefonic este referentul Gabriela Fătu. Ea povesteşte că cele mai multe persoane care semnalează existenţa unor copii neglijaţi sau abuzaţi sunt rudele sau vecinii şi, în cazuri mai rare, înşişi copiii. Unii sunt îngrijoraţi, alţii sunt furioşi, însă toţi au un scop comun: cer ajutor specializat instituţiilor abilitate. „În primă fază, oamenii primesc consiliere la telefon. Mai întâi, se încearcă găsirea unei soluţii imediate la problema semnalată. În cazul în care situaţia este mai gravă, atunci cazul intră în atenţia DGASPC şi se declanşează o anchetă socială”, povesteşte referentul. În timpul interviului de ieri cu Gabriela Fătu, reporterii cotidianului „Telegraf” au asistat la preluarea „în direct” a unui caz cu doi minori care fuseseră abandonaţi de părinţi şi lăsaţi în grija unei bunici. Un vecin al familiei a apelat Telefonul Copilului şi a cerut autorităţilor să intervină într-o familie dezorganizată, cel mai probabil cu o situaţie financiară precară. Pe măsură ce angajatul Serviciului cerea şi îşi nota informaţii legate de identitatea părinţilor şi a copiilor, domiciliul şi date de contact, bărbatul se arăta îngrijorat de starea de sănătate a celor doi copii, o fetiţă de trei ani şi un băieţel de doi ani. Mai mult decât atât, el a relatat angajatei Serviciului că, în urmă cu trei zile, mama celor doi copii plecase în Spania, iar despre tată se ştia doar că era plecat în Italia. Se pare că cei doi aşa-zişi părinţi nici nu mai trăiau împreună. „Vecinul spunea că bunica nu poate oferi condiţiile necesare pentru creşterea copiilor. El spune că bunica era conştientă că nu putea întreţine copiii, însă nu avea un telefon pentru a lua legătura cu autorităţile abilitate”, a povestit referentul. Imediat, cazul celor doi copii abandonaţi a intrat în atenţia conducerii Serviciului. Şeful SISANVF, Simona Simionescu, a adăugat că măsura luată a fost trimiterea unei echipe mobile formate din şofer, psiholog şi asistent social. „Rolul echipei este să constate la faţa locului situaţia exactă a celor doi copii minori, urmând ca, în funcţie de rezultatul anchetei sociale, să se stabilească ce se va întâmpla cu minorii”, a spus şeful Serviciului.



12