Teren de “doi lei”, vândut Portului cu sute de mii de euro

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Bani portocalii din nimic. Mircea Toader, informaţia confidenţială şi tunul nesimţit

Teren de “doi lei”, vândut Portului cu sute de mii de euro

Eveniment 20 Aprilie 2012 / 00:00 7308 accesări

MIROSUL MURDAR AL BANILOR Politica mioritică i-a transformat pe mulţi români din oameni simpli în personaje influente, care s-au îmbolnăvit de putere, dar mai ales de mirosul murdar al banilor. Politica mioritică i-a transformat pe mulţi din \"mieluşei\" într-o haită de lupi flămânzi care timp de opt ani s-au hrănit cu banii românilor, jefuind bugetul naţional prin diferite inginerii financiare. Politica mioritică i-a transformat pe mulţi în \"băieţi deştepţi\", în domeniul energiei şi al imobiliarelor, oameni care dovedesc cu fiecare zi care trece că nu au limită. Unul dintre aceştia este pedelistul Mircea Toader. În perioada 2004-2008, Mircea Toader a activat ca secretar de stat în cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor (MAI). Din respectiva funcţie a avut acces la numeroase informaţii utile care l-au ajutat ulterior să se transforme într-un politician potent din punct de vedere financiar. Deşi gălăţean, Mircea Toader şi-a îndreptat atenţia către Constanţa pentru viitoarele afaceri, cu un pronunţat miros de ilegalitate. În timpul mandatului de secretar de stat în MAI, l-a cooptat în anturajul său pe actualul prefect al Constanţei, la vremea respectivă, doar subprefect. Cum Portul Constanţa este poate singurul obiectiv strategic al României, care produce, Mircea Toader şi-a îndreptat atenţia, oamenii şi firmele pe care le controla (fie el, fie prin interpuşi) spre activităţile din Constanţa. Intrarea în afacerile din Port a fost foarte dificilă, mai ales că aici se lovea de alte societăţi a căror prelungire ombilicală ajungea până la Cotroceni. Deputatul Mircea Toader a profitat însă de degringolada din filiala PDL Constanţa pentru a-şi atrage de partea sa câţiva adepţi. Aşa a ajuns să intre în posesia unor informaţii importante despre o viitoare investiţie în Portul Constanţa: \"Pod Rutier la km 0+540 al Canalului Dunăre Marea Neagră şi lucrările aferente infrastructurii rutiere şi de acces în Portul Constanţa\".

SUVEICA TERENURILOR A urmat o cavalcadă de întocmiri extrem de rapide de documente şi contracte care a făcut ca, în numai 22 de zile, un teren să îşi crească valoarea de la 150.000 de euro la peste trei milioane euro, diferenţa plecând spre buzunare private. Pe 11 iunie 2008, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CNAPMC) SA depune la Primăria Agigea Cererea nr. 5227/11.06.2008 de eliberare Certificat de Urbanism pentru obiectivul “Pod rutier la km 0+540 al Canalului Dunăre-Marea Neagră şi lucrările aferente infrastructurii rutiere şi de acces în Portul Constanţa”. Intrând în posesia acestor informaţii vitale, în iulie 2008, Mircea Toader i-a comandat actualului prefect (la vremea respectivă subprefect) să găsească o modalitate de a intra în posesia unor terenuri în viitoarea zonă în care ar urma să se construiască podul. Cum prefectul nu se putea implica direct, l-a băgat în faţă pe tatăl lui. În calitatea sa de subprefect la vremea respectivă, a reuşit foarte uşor să afle cine sunt proprietarii unor terenuri din zonă. Pe 8 iulie 2008, tatăl actualului prefect cumpără de la Dan-Ştefan Dilancea, parcela de 67.785mp, cu suma de 150.000 euro, adică cu 2,6 euro/mp. Pe 17 iulie 2008, tatăl actualului prefect încheie un antecontract de vânzare-cumpărare pentru terenul pe care îl achiziţionase în urmă cu 10 zile, cu SC Trans Pec Leasing SRL Galaţi şi primeşte avans de 10% din suma finală. La SC Trans Pec Leasing SRL Galaţi acţionari sunt Adrian-Marcel Comşa (finul lui Mircea Toader), Ion-Ovidiu Peligrad (fost lucrător în MAI în mandatul lui Toader) şi alţi trei acţionari. Pe 21 iulie 2008, Primăria Agigea eliberează Certificatul de Urbanism nr.174/21.07.2008 pentru obiectivul “Pod rutier la km 0+540 al Canalului Dunăre-Marea Neagră şi lucrările aferente infrastructurii rutiere şi de acces în Portul Constanţa”. Pe 24 iulie 2008, SC Trans Pec Leasing încheie un contract de leasing privind terenul de 67.785 mp de la Agigea cu Trans Europa Management, în condiţiile în care Trans Pec Leasing nu cumpărase terenul de la tatăl actualului prefect. Dar cine este Trans Europa Management SRL? Nimeni alta decât societatea care deţine 42,93% din Trans Europa SA, acolo unde acţionari mai sunt Petromin şi, din nou, Mircea Toader. Potrivit contractului de leasing încheiat, Trans Europa Management va plăti către Trans Pec Leasing rate de leasing timp de 60 de luni (până în 24 iulie 2013). După numai şase zile, pe 30 iulie 2008, Trans Pec Leasing Galaţi devine proprietarul terenului de 67.785 mp, încheind un contract de vânzare-cumpărare cu tatăl prefectului şi plătind, ATENŢIE!!! 3.185.000 euro, adică 46,98 euro/mp. În mod suspect, Trans Pec Leasing a reuşit să încheie contractul de leasing cu Trans Europa Mangement SRL, în condiţiile în care terenul nu era încă achiziţionat. Este un prim semn de întrebare, pe care instituţiile abilitate trebuie să îl clarifice.

INGINERII FINANCIARE Culmea, tot pe 30 iulie 2008, Trans Pec Leasing, după ce cu patru zile în urmă vânduse terenul în leasing către Trans Europa Management, pune terenul drept gaj la o bancă, pentru un împrumut mai vechi, în valoare de 4.778.000 de euro. Interesant este cum a acceptat banca gajul în condiţiile în care terenul fusese achiziţionat cu doar 3.185.000 de euro. Un alt aspect interesant, care ne arată implicarea instituţiei bancare în această afacere cu miros de ilegalitate, este acela că împrumutul era din anul 2006, având o valoare iniţială de 750.000 de euro, care la vremea respectivă a fost garantat de Euro Pec SA, unde acţionari sunt tot finul şi colaboratorul lui Toader din firma Trans Pec. Mai mult decât atât, la vremea respectivă creditul a fost garantat cu o serie de contracte de furnizare a energiei electrice cu Holcim, Luxten Bucureşti, Luxten Timişoara, Carpatcement, etc. Trans Pec Leasing SA a ajuns să obţină împrumutul de la respectiva bancă în 2006, având ca girant pe Euro Pec SA, care a garantat cu aceleaşi contracte de furnizare a energiei. Ne întrebăm cum a fost posibil ca după doi ani banca să accepte un alt gaj pentru acelaşi împrumut pentru un teren supraevaluat, având în vedere că terenurile din zonă se tranzacţionau la preţuri de zeci de ori mai mici.

CADOU DE LA APMC Conform unor surse din interiorul PDL, actualul director al Portului Constanţa, Aurelian-Andrei Popa, a ajuns în funcţie în ianuarie 2011, la insistenţele lui Mircea Toader, fiind asimilat ca „omul lui Toader”. La vremea respectivă, pedeliştii constănţeni s-au zbătut să pună ca director al portului pe altcineva, însă, din pălăria magică a ieşit Aurelian Popa, \"cea mai mare greşeală din istoria Portului Constanţa\", aşa cum a declarat un fost pedelist. De ce a insistat Mircea Toader să-l pună pe Aurelian-Andrei Popa? Foarte simplu. Pentru că APMC trebuia să cumpere de la firmele pe care deputatul PDL le controlează terenul unde urma să se construiască podul rutier. Astfel, pe 18 martie 2011, Trans Pec Leasing Galaţi vinde din terenul de 67.785 mp, gajat la bancă pentru 4.778.000 euro, şi vândut în leasing celor de la Trans Europa Management SRL, o parcelă de 5.860 mp către CN APMC SA contra sumei de 422.543 euro, adică pentru 72,10 euro/mp. Interesant este că în anii 2010-2011, CN APMC SA achiziţionase cel puţin trei parcele de teren necesare construirii obiectivului la preţuri cuprinse între 32 şi 41 euro/mp. Mai exact, pedelistul Toader a cumpărat terenul cu 2,6 euro/mp şi l-a vândut la APMC cu 72,10 euro/mp, în condiţiile în care APMC avea posibilitatea cu mult înainte să cumpere aceste terenuri mult mai ieftin, având în vedere că era prima instituţie care avea toate informaţiile legate de viitoarea investiţie. Se pare că APMC va continua să cumpere terenuri de la firmele lui Mircea Toader la aceleaşi preţuri avantajoase pentru deputatul PDL. În aceste condiţii înţelegem de ce nici noul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, nici noul premier, Mihai-Răzvan Ungureanu, nu au avut curajul să-l deranjeze pe actualul director al Portului Constanţa. Înţelegem de ce protestul sindicaliştilor din Port este ignorat de autorităţi de aproximativ două luni. Înţelegem de ce Aurelian-Andrei Popa este menţinut în funcţie, deşi angajaţii APMC îi cer demisia. Pentru că puterea nu este interesată de nevoile oamenilor, ci doar de cum să schilodească bugetul naţional prin astfel de manevre financiare. Şi pentru a oferi încă o dovadă a jafului pus la cale de PDL, vă informăm că în şedinţa Consiliului de Administraţie al APMC din luna martie, s-a votat aprobarea majorării bugetului pentru construirea podului rutier peste Canalul Dunăre-Marea Neagră, cu 45-49% din valoarea iniţială a proiectului. Acesta este un subiect pe care îl vom analiza mult mai amănunţit în zilele următoare.

Aseară, invitat în cadrul unei emisiuni tv, Mircea Toader a declarat că, din 2000, nu mai are nicio legătură cu firmele implicate în tranzacţiile din Portul Constanţa, în afară de Trans Europa SA, unde are 4,6% din anul 1992, atunci când firma a fost înfiinţată.



12