Guvernul va reduce termenele de soluţionare a contestaţiilor la licitaţiile de atribuire a contractelor publice şi va verifica, prin intermediul prefecturilor, dacă toate firmele respectă obligaţia legală de publicare în sistemul electronic a unui anunţ privind organizarea unei astfel de licitaţii. Secretarul general al Guvernului, Ilie Bolojan, a anunţat că acţiunile de verificare ale prefecturilor, derulate în baza unui protocol care va fi încheiat cu Autoritatea de Monitorizare şi Reglementare a Achiziţiilor Publice, vor începe din iulie, iar firmele descoperite că nu anunţă organizarea unei licitaţii de achiziţie publică prin sistemul electronic vor fi amendate. Noile reguli vor fi introduse prin modificarea OUG 34/2006, privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii. Potrivit actului normativ, limita minimă a valorii contractului pentru care se poate utiliza procedura cererii de ofertă va fi majorată de la 40.000 de euro, la 75.000 euro, iar perioada de anunţ va fi redusă de la 23, la 10 zile. De asemenea, este propusă reducerea perioadei de aşteptare, după deschiderea ofertelor, pînă la încheierea contractului, de la 15 zile, cît este în prezent, la 5 zile, pentru contracte cu o valoare mai mică de 125.000 euro, respectiv de la 15, la 10 zile, pentru contracte care depăşesc 125.000 de euro. Proiectul include şi o serie de clauze prin care firma care contestă licitaţia va fi obligată să înştiinţeze autoritatea contractantă în maximum o zi, iar aceasta trebuie să trimită documentele necesare către Consiliul de Soluţionare a Contestaţiilor în cel mult cinci zile, urmînd ca un răspuns să fie formulat în maximum 15-20 zile. Legislaţia actuală prevede un termen de zece zile de la depunerea documentelor pînă la care Consiliul trebuie să soluţioneze contestaţiile. "Această formulă a generat întîrzieri mergînd pînă la 30-60 de zile, pentru că autorităţile contractante nu trimiteau toate documentele necesare luării unei decizii", a spus Bolojan. El a arătat că în sistemul de achiziţii publice, există încă numeroase probleme, iar Consiliul de Soluţionare a Constestaţiilor "a funcţionat prost" în ceea ce priveşte ritmul de rezolvare a reclamaţiilor. Bolojan a mai arătat că, din totalul celor peste 12.000 de autorităţi contractante care operează în România, doar 7.200 unităţi au publicat anunţuri de licitaţie în sistemul electronic, iar alte 1.500 de autorităţi contractante sînt în curs de înregistrare în sistem.