Verificarea sistemelor informatice privind colectarea TVA şi a accizelor va intra într-o nouă etapă, prin interconectarea sistemelor din teritoriu cu cel central, pînă la sfîrşitul anului fiind prevăzută introducerea informaţiilor în baza de date. "Administraţiile fiscale din teritoriu au propriul sistem informatic pentru gestionarea încasărilor din TVA şi accize. Acesta trebuie modifcat pentru a primi noile declaraţii standard. De asemenea, este necesară conectarea acestuia cu sistemul central, conexiunea între acestea urmînd să fie realizată la nivelul biroului central de legătură", au declarat surse din Ministerul Finanţelor Publice (MFP). Noul set de teste ţine de interconectarea sistemelor informatice "din spatele administraţiei fiscale", la nivel ierarhic. Sistemele electronice sînt importante pentru o ţară care aderă la UE pentru că piaţa comună are reguli stricte în ceea ce priveşte TVA şi accizele, iar aceste două taxe reprezintă baza sistemului utilizat la calculul contribuţiei statelor membre la bugetul Uniunii. Sistemelor IT pentru administrarea fiscală asigură inter-operabilitatea cu cele din restul statelor membre ale UE, prin intermediul acestora urmînd să fie realizate schimburi de informaţii şi controale multilaterale în scopul evitării fraudei fiscale în domeniul TVA şi al accizelor.
Noile teste pentru TVA au fost devansate, cu acordul UE şi al statelor membre, termenul de finalizare fiind stabilit pentru 6 octombrie. Verificările vor fi realizate cu Spania, Ungaria şi Finlanda. "În ceea ce priveşte accizele, sistemul informatic va fi modificat la nivelul UE, astfel că toate statele membre vor testa, din nou, în noiembrie, funcţionarea acestuia. Noi am implementat deja schimbările şi acesta va fi funcţional. Ungaria, Spania şi Letonia vor fi ţările membre UE cu care vom testa sistemul", au explicat sursele MFP. Pentru introducerea celor două sisteme informatice în România au fost stabilite mai multe etape, iar la începutul lunii iulie a început să funcţioneze programul pilot. Verificarea funcţionării sistemelor informatice privind colectarea TVA şi a accizelor a început la 3 iulie, prima testare fiind realizată cu sistemul central al Comisiei Europene (CE), de la Bruxelles. "Pentru sistemul informatic care priveşte colectarea TVA testele oficiale s-au oprit la nivelul serverului central. În ceea ce priveşte sistemul care vizează gestionarea accizelor, au fost realizate şi verificări cu sistemele similare din statele membre. În acest caz au fost făcute teste cu Ungaria, Finlanda şi Letonia", au completat sursele. Domeniul finanţelor a primit, în raportul Comisiei Europene de la jumătatea lunii mai, steguleţ roşu pentru cu România înregistra întîrzieri în aplicarea acestor sisteme informatice.