Nu este un lucru ieșit din comun să uiți, pur și simplu, când îți expiră buletinul. Ni se întâmplă tuturor să nu băgăm de seamă de acest lucru. Din păcate, asta aduce cu sine o mulțime de neplăceri și cheltuieli. Reprezentanții Primăriei Constanța spun că tot mai mulți cetățeni lasă pe ultima sută de metri schimbarea actelor de identitate și de multe ori, ajung la Serviciul Evidența Persoanelor cu buletinele expirate. Pe lângă faptul că în acest fel se formează cozi la ghișee, neatenții se pot alege și cu amenzi. „Îi rugăm pe cetățenii municipiului Constanța să își verifice periodic actele de identitate și să se prezinte la Serviciul de Evidență a Persoanelor cu cel mult 180 de zile și cu cel puțin două săptămâni înainte de expirarea cărții de identitate. Nerespectarea acestor termene înseamnă contravenție, iar amenzile pot ajunge până la 80 de lei”, afirmă, într-un filmuleț publicat pe Facebook, Diana Sobaru, reprezentant al Biroului de Presă al Primăriei Constanța.
ÎN CE CONDIȚII ÎȘI POȚI REÎNNOI BULETINUL
Potrivit Serviciului de Evidență a Persoanelor, termenul de valabilitate al cărţii de identitate diferă în funcție de vârsta pe care o are posesorul în momentul eliberării actului. Astfel, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani, cartea de identitate este valabilă 4 ani. Termenul este de 7 ani în cazul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani. Cei cu vârsta de peste 25 de ani primesc cărți de identitate valabile 10 ani, iar persoanele trecute de 55 ani vor avea actul de identitate valabil pe viață. În cazul expirării termenului de valabilitate al actului de identitate cetăţenii se pot prezenta la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor la care sunt arondaţi cu domiciliul sau reşedinţa cu cel mult 180 de zile înainte, dar nu mai puţin de 15 zile, pentru a solicita punerea în legalitate cu un act de identitate. Există posibilitatea păstrării de către titular a vechiului act de identitate aflat în termen de valabilitate, până la emiterea noii cărţi de identitate. În celelalte situaţii enumerate mai sus sau la împlinirea vârstei de 14 ani cetăţenii sunt obligaţi să solicite eliberarea unui act de identitate în termen de 15 zile de la producerea evenimentului. Nerespectarea acestor prevederi atrage răspunderea contravenţională, care se sancţionează cu amendă cuprinsă între 40 lei şi 80 lei, fără a exista posibilitatea achitării, în 48 de ore, a jumătate din minimul sumei prevăzute. Pentru buna desfășurare a activității privind depunerea documentelor accesul la ghișeu se va face în baza bonului de ordine achiziționat din incinta sediului, de către solicitant, acesta fiind valabil numai în ziua emiterii; bonul de ordine nu vă asigură intrarea la ghișeu dacă numărul respectiv a fost deja chemat. Informaţii suplimentare privind activitatea de evidenţă a persoanelor pot fi obţinute şi de pe site-ul Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date (http://www.primaria-constanta.ro/dlep).