Piaţa de ţigarete electronice, un segment încă nereglementat şi estimat de Euromonitor la peste cinci miliarde de dolari pe an, ar putea să o depăşească, în 10-15 ani, pe cea de ţigări normale, această nişă devenind tot mai atractivă pentru marii producători de tutun. Astfel, ţigaretele electronice sunt văzute asemeni smartphone-urilor, ale căror vânzări au explodat de la lansare. În schimb, piaţa globală de produse din tutun a scăzut cu 4% anul trecut.
În Marea Britanie, de exemplu, numărul utilizatorilor de e-ţigarete a crescut de trei ori în ultimii doi ani, la peste două milioane de persoane, iar vânzările acestor produse au o cotă de 40% din piaţa totală de ţigarete. În acelaşi timp, în SUA, vânzările pe acest segment au o creştere anuală de 115%, ajungând la o valoare de două miliarde de dolari, potrivit datelor prezentate de preşedintele asociaţiei producătorilor de lichide pentru e-ţigarete din SUA, Lou Ritter. În SUA sunt circa 3.000 de producători, care fabrică aproximativ 10.000-15.000 de tipuri de e-ţigarete. În prezent, la nivel mondial sunt 1,3 miliarde de fumători de ţigarete clasice şi 29 de milioane care preferă ţigaretele electronice, iar acest număr continuă să crească în special cu persoane care renunţă la tutun, dar nu şi la nicotină, substanţa care dă dependenţă.
Dacă, până în 2012, piaţa era dominată doar de jucători mici, marii producători au început ofensiva, intrând pe acest segment prin achiziţii, în încercarea de diversificare a portofoliului, având în vedere reglementările tot mai stricte de pe piaţa de tutun. Astfel, British American Tobacco (BAT) a cumpărat, în decembrie 2012, un producător britanic de astfel de dispozitive, iar în august 2013 a lansat propriul brand de e-ţigarete. Lorillard, al treilea mare producător de ţigări din SUA, a achiziţionat, la rândul său, o companie de e-ţigări tot din Marea Britanie. Şi Japan Tobacco International (JTI) a făcut o achiziţie pe această nişă, tot în Marea Britanie, iar cel mai recent anunţ a fost făcut de Philip Morris International (PMI), care a cumpărat, săptămâna trecută, tot un producător britanic de e-ţigarete. PMI avea deja un parteneriat cu Altria pentru comercializarea unor astfel de dispozitive. Problema este însă că ţigaretele electronice nu sunt încă standardizate sau supuse unor reglementări stricte, putând fi achiziţionate foarte uşor de către oricine, iar Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) doreşte introducerea acestora în categoria produselor tradiţionale din tutun şi tratate ca atare. Mai mulţi specialişti în domeniu s-au reunit în weekend-ul trecut la Varşovia, la primul forum global al nicotinei, pentru a găsi soluţii de standardizare şi reglementare a e-ţigaretelor, atât pentru lichidul utilizat, cât şi pentru dispozitivul în sine, şi pentru a crea reglementări astfel încât acestea să nu poată fi achiziţionate de copii sau adolescenţi.
Specialiştii reuniţi la Varşovia sunt şi semnatarii unei scrisori către OMS, trimisă la finele lunii mai, în care susţin că reglementarea e-ţigaretelor asemenea celor normale afectează consumatorii care vor să renunţe la fumat, iar acestea nu sunt atât de dăunătoare, pentru că nu conţin toate substanţele periculoase din ţigările tradiţionale. În replică, 100 de specialişti în sănătate publică şi medici au trimis o scrisoare OMS în care cer organizaţiei să impună şi e-ţigaretelor aceleaşi reglementări ca în cazul ţigărilor normale. Aceştia subliniază că nu există studii clare care să confirme siguranţa acestor produse.