De mai bine de 20 de ani, şomajul constituie cea mai mare problemă cu care se confruntă tinerii din România. În ciuda eforturilor pe care agenţiile de ocupare a forţei de muncă le întreprind, tinerii rămân în continuare fără serviciu sau se angajează ca lucrători necalificaţi, în ciuda faptului că au diplome de studii superioare. Deşi se cunoaşte foarte bine situaţia absolvenţilor de studii superioare, care după trei ani de facultate şi doi ani de studii post universitare nu îşi găsesc un loc de muncă adecvat pregătirii, ajungând în ultimă instanţă să părăsească ţara, guvernanţii nu fac nimic pentru a le asigura un viitor. Potrivit Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Constanţa, în primul semestru din acest an au fost încadrate în muncă 4.529 persoane, din care 3.172 din mediul urban şi 1.357 persoane din mediul rural. Din numărul total de persoane angajate, 634 au vârsta cuprinsă între 25 – 35 de ani, 1.327 au vârsta între 34 – 45 de ani, 2.368 au peste 45 de ani şi doar 200 de persoane au vârsta sub 25 de ani. Din cele 4.529 persoane încadrate în primul semestru, 4.210 au fost încadrate ca urmare a acordării serviciilor de mediere a locurilor de muncă vacante, din care 1.407 persoane pe perioadă nedeterminată şi 2.803 persoane pe durata determinată.
TINERII, PE ULTIMUL LOC. Paradoxal, pentru absolvenţii de studii superioare, angajatorii cer experienţă, fără să ia în calcul faptul că n-au timp să capete experienţă, având în vedere că abia au ieşit de pe băncile instituţiilor de învăţământ. Deşi AJOFM are în derulare Campania de Comunicare privind Serviciile Publice de Ocupare (SPO) oferite Tinerilor şi Angajatorilor, companiile preferă să angajeze persoane doar cu experienţă, chiar dacă acestea nu au liceul terminat, de studii superioare nici nu se mai pune problema. Persoanele bine pregătite, competente şi dinamice ajung, în cele din urmă, să accepte posturi ca muncitori necalificaţi sau părăsesc ţara. Campania a pornit de la rezultatele a două studii de piaţă, cantitative şi calitative în rândul tinerilor şi angajatorilor, în baza cărora a fost concepută o strategie generală de comunicare şi patru tipuri de strategii de comunicare specifice.
STATISTICI FALSE. “În iunie 2011, rata şomajului a fost de 3,3%, mai mică cu trei procente faţă de luna mai, când a fost 3,6%, iar în iunie 2010, rata şomajului a fost 5,5%”, a declarat directorul executiv adjunct al AJOFM Constanţa, Emilia Murineanu. Deşi se observă o scădere procentuală a ratei şomajului, analiştii economici sunt de părere că acest tip de statistici sunt false. Ei explică că persoanele nu se mai regăsesc în evidenţa AJOFM ca beneficiari ai ajutorului de şomaj pentru că şi-au pierdut acest drept şi nu pentru că şi-ar fi găsit un loc de muncă. Pe de altă parte, odată cu venirea sezonului estival, mulţi constănţeni se mulţumesc să muncească doar sezonieri. Din toamnă ei vor rămâne din nou fără loc de muncă…