Dacă fosta guvernare portocalie a avut nevoie doar de câteva minute (atât a durat asumarea răspunderii Guvernului în Parlament pe acte normative de importanţă vitală pentru societatea românească: Legea Educaţiei, Codul Muncii etc.) pentru a arunca România în haos, pentru repararea stricăciunilor pe care le-au produs va fi nevoie, în cel mai fericit caz, de câţiva ani. Unul dintre cele mai afectate domenii este Educaţia, unde modificările aduse de fostul ministru de resort, Daniel Funeriu, au dus la subfinanţarea unităţilor de învăţământ şi la plecarea din sistem a multor dascăli bine pregătiţi (din cauza reducerilor salariale). Din păcate, la câteva luni bune de la plecarea de la guvernare a portocaliilor, actele normative adoptate de aceştia continuă să facă victime. Un exemplu în acest sens îl constituie cadrele didactice care participă la repartizarea pe post după susţinerea concursului de titularizare. Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Constanţa, metodologia de organizare şi desfăşurare a concursului naţional de ocupare a posturilor didactice a permis fiecărei unităţi de învăţământ cu catedre disponibile să organizeze centre de concurs. „În cadrul unui centru s-au strâns mai multe unităţi de învăţământ care au scos la concurs posturile disponibile. Prin urmare, candidaţii au concurat doar pentru catedrele din cadrul centrului la care s-au înscris”, a spus inspectorul de specialitate din cadrul ISJ, Alina Codreanu.
CANDIDAŢI BUNI LĂSAŢI PE DINAFARĂ Inspectorul Codreanu a precizat că, în anii trecuţi, candidaţii care susţineau şi promovau concursul de titularizare concurau pentru toate posturile vacante de la nivelul judeţului, fiind repartizaţi în funcţie de nota obţinută. „În timpul mandatului ministrului interimar al Educaţiei Liviu Pop, s-a încercat corectarea actelor normative elaborate anterior, însă nu s-a reuşit acest lucru în totalitate. Pentru a putea scoate toate disfuncţionalităţile existente în Legea Educaţiei este nevoie de mult mai mult timp”, a spus vicepreşedintele Sindicatului Liber al Salariaţilor din Învăţământul Preuniversitar (SLSIP), Ion Popescu. Modul în care este gândită repartizarea promovaţilor la titularizare pe posturile libere aduce deservicii sistemului de educaţie, permiţând unor cadre didactice care au obţinut note mici să ocupe un post, lăsând pe dinafară profesori care au note peste 8. Mai exact, dacă la un centru concurenţa este mai mare, atunci posturile sunt ocupate de candidaţii cu note foarte mari (9 şi 10), lăsând fără post profesorii cu note de peste 8. În acelaşi timp, la alt centru, care are catedre similare (de exemplu posturi de învăţători, educatori, profesori de limbi străine împărţite la mai multe centre), iar numărul de candidaţi înscrişi a fost mai mic, dascălii pot ocupa posturi titularizabile cu nota 7. „Am luat peste 8 la titularizare, dar postul existent în cadrul acestui centru a fost ocupat. Am venit să-mi retrag dosarul. Nu este corect ce se întâmplă, în condiţiile în care ştiu colegi care, cu note mult mai mici decât mine, au reuşit să ocupe un post bun. Dar, atât timp când concurăm doar pe catedrele dintr-un centru, astfel de lucruri se vor mai întâmpla”, a spus un profesor de limba franceză venit, ieri, la cea de-a doua etapă a repartizării, la centrul de concurs din cadrul Liceului Teoretic Lucian Blaga. Potrivit prevederilor legale, cadrele didactice care nu au prins nicio catedră în urma celor două etape de repartizare mai au o şansă, în perioada 30-31 august, când vor fi repartizate, la nivel judeţean, în ordinea notelor obţinute (aşa cum se făcea în anii anteriori pentru toate posturile), catedrele care nu şi-au găsit niciun ocupant.